|
Full version: kyckligfilé
Jag har kommit på att jag är usslig på att förnya mig och att alla verkar ha massor av recept på goda kycklingfiléer. Snälla, dela med er av era godaste.
/Åsa
Det säljs ju väldigt mycket kycklingfilé numera och det är mycket vanligt på lunchrestauranger. Hmmmm undrar vad som görs av resten av kycklingen? I england finns det pressade kycklingbiffar i bla skolorna.
Zarah P
08-09-2005, 09:28
Du får min farmors urgoda kycklingrecept!
SISSANS KYCKLING
4 kycklingfiléer 1-2 paprikor 1 dl mango chutney 1 tsk sambal oelek 1 vitlöksklyfta 2 tsk curry 3 dl creme fraiche (valfri fetthalt) 1 banan 2 dl riven ost (fungerar lika bra med smalare ost) Salt & peppar
1. Bryn kycklingen 8-10 minuter, peppra och salta 2. Skär kycklingen i bitar (cirka ½-1 cm tjocka) och lägg bitarna i en ugnssäker form. 3. Kärna ur och hacka paprikan. Lägg den över kycklingen. 4. Rör ut mango chutney med creme fraiche. Tillsätt pressad vitlök, sambal oelek, msad banan samt curry. 5. Bred creme fraiche-röran över kycking och paprika. Toppa med riven ost. 6. Gratinera i 225 grader, i cirka 15 minuter.
Servera med exempelvis råris eller kokt potatis, och en blandad sallad.
En variant:
Bryn kycklingfiléerna i en stekpanna tillsammans med lite dragon. Skiva några morötter (1-2 per person) och låt dem fräsa med de sista minuterna. Häll på en burk krossade tomater och låt det småputtra i någon minut. Avsluta med att röra ner en klick mini creme fraiche (den som går att koka). Salta efter smak. Servera med ris e.d. Man kan även prova stoppa i lite champinjoner, paprika eller andra grönsaker man gillar. Lite vitlök är heller aldrig fel.
En annan variant:
Stek kycklingfiléerna i en stekpanna med en skvätt matolja tillsammans med massor av torkad salvia. Lägg över dem i en ungssäker form. Hacka några paprikor (1/2-1 paprika per person) och strö över kycklingfiléerna. Koka under tiden upp 3-4 dl vatten i en kastrull. Smula ner en buljongtärning (valfri sort) och lite torkad salvia. Red med några matskedar idealvetemjöl och avsluta med 1-2 dl grädde. Smaka av såsen med cayennepeppar. Häll såsen över kycklingfiléerna och ställ formen i ugnen på 175 grader i en kvart. Om man bara ska ha ett par filéer kan man göra hela rätten i stekpannan i stället (häll på paprika och sås när filéerna är stekta och låt stå på svag värme med lock), och då gör man hälften så mycket sås. Den här rätten är lätt att göra till många, då man kan steka kycklingen och göra såsen i förväg. Sedan värmer man den i ugnen precis innan den ska serveras.
netaave
08-09-2005, 14:01
CIDERBRÄSSERAD KYCKLINGFILÉ
4 kycklingfiléer á 150 gr
3 dl halvtorr äppelcider
4 aromrika äpplen
1 morot
1 gul lök
1 liten purjo
½ dl kycklingfond
2 dl grädde
2 msk smör
salt och peppar
TILLBEHÖR: 2 röda och 2 gula paprikor, ruccola, färsk mejram och jasminris.
Sätt ugnen på 250 gr, dela och kärna ur paprikorna och lägg dem i ugnen med den kupade sidan upp tills de svartnar 20-30 min. Lägg dem sedan i en bunke med plastfilm på i 20 min. Skala dem. Skala kärna ur och klyfta 3 äpplen. Skala morot och lök, ansa purjon dela i mindre bitar, skiva moroten tunt. Lägg äpplen och alla gröns utom paprikorna i grytan, slå på äppelcidern och kycklingfond låt allt bräsera under lock i 15 min. Putsa filéerna, salta och peppra och bryn dem runtom i fettet, lägg över dom i grytan och koka ytterligare 10 min. Lyft upp dem och håll dem varma. Häll grädden i såsen och koka 5-10 min. Sila och pressa gröns. gm silen, hetta upp den igen och vispa den skummig före servering. Skär de sparade äpplet i skivor och stek dem i smör. Strimla paprikorna. Skär filéerna i sneda skivor. Lägg upp på varma tallrikar, paprika, äpplen, kyckling och ruccola. Skeda såsen runt, garnera med mejram och servera med riset.
CITAT (netaave @ 08-09-2005, 15:01) CIDERBRÄSSERAD KYCKLINGFILÉ
4 kycklingfiléer á 150 gr
3 dl halvtorr äppelcider
4 aromrika äpplen
1 morot
1 gul lök
1 liten purjo
½ dl kycklingfond
2 dl grädde
2 msk smör
salt och peppar
TILLBEHÖR: 2 röda och 2 gula paprikor, ruccola, färsk mejram och jasminris.
Sätt ugnen på 250 gr, dela och kärna ur paprikorna och lägg dem i ugnen med den kupade sidan upp tills de svartnar 20-30 min. Lägg dem sedan i en bunke med plastfilm på i 20 min. Skala dem. Skala kärna ur och klyfta 3 äpplen. Skala morot och lök, ansa purjon dela i mindre bitar, skiva moroten tunt. Lägg äpplen och alla gröns utom paprikorna i grytan, slå på äppelcidern och kycklingfond låt allt bräsera under lock i 15 min. Putsa filéerna, salta och peppra och bryn dem runtom i fettet, lägg över dom i grytan och koka ytterligare 10 min. Lyft upp dem och håll dem varma. Häll grädden i såsen och koka 5-10 min. Sila och pressa gröns. gm silen, hetta upp den igen och vispa den skummig före servering. Skär de sparade äpplet i skivor och stek dem i smör. Strimla paprikorna. Skär filéerna i sneda skivor. Lägg upp på varma tallrikar, paprika, äpplen, kyckling och ruccola. Skeda såsen runt, garnera med mejram och servera med riset. åh, den här verkar jättegod! den ska jag prova!
Och det kan jag säga att den var, för sån blev det igår Tack för recepten, men är det någon som kan fler tar jag gärna emot. /Åsa
netaave
09-09-2005, 12:53
CITAT (Gåsis @ 09-09-2005, 11:11) Och det kan jag säga att den var, för sån blev det igår Tack för recepten, men är det någon som kan fler tar jag gärna emot. /Åsa Ja visst är den fräsch
Jag har ett supergott recept på kycklingpaj. Förvisso inte med hela kycklingfiléer, utan med en hel grillad kyckling. Men... kan inte motstå att publicera detta kanongoda recept ändå. KYCKLINGPAJ MED CHILISÅS, 4 port Pajdeg: 100 g margarin eller smör 2,5 dl vetemjöl 1-2 msk vatten Fyllning: 1 kall grillad kyckling 1 gul paprika 1 röd paprika 1 msk margarin eller smör 0,5 påse djupfryst smålök (150 g) eller schalottenlök 2 msk vetemjöl 2,5 dl mellangrädde 1 dl chilisås 1 burk ananas i skivor (220 g) 1-2 tsk italiensk salladskrydda 0,5 tsk salt 2-3 krm svartpeppar Pensling: 1 uppvispat ägg Hacka samman ingredienserna till pajdegen, gärna i en matberedare. Låt degen ligga kallt ca 30 min. Bena ur och ta bort skinnet från kycklingen. Skär den i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Fräs paprikan i matfettet. Tillsätt löken. Strö över mjöl och späde med grädde. Tillsätt chilisås och låt stuvningen koka ett par min. Skär ananasen i bitar. Tillsätt ananas och kyckling i stuvningen. Smaka av med italiensk salladskrydda, salt och peppar. Häll stuvningen i en ugnssäker form. Kavla ut degen till en platta lika stor som formen. Lägg pajlocket över kycklingstuvningen. Pensla locket med ägg. Grädda pajen i ugnen i 225°, 25-30 min.
netaave
10-09-2005, 21:54
Vad läckert Castea den ska jag prova, måste ju funka om man får rester av kyckling också!
CITAT (Zarah P @ 08-09-2005, 10:28) Du får min farmors urgoda kycklingrecept!
SISSANS KYCKLING
4 kycklingfiléer 1-2 paprikor 1 dl mango chutney 1 tsk sambal oelek 1 vitlöksklyfta 2 tsk curry 3 dl creme fraiche (valfri fetthalt) 1 banan 2 dl riven ost (fungerar lika bra med smalare ost) Salt & peppar
1. Bryn kycklingen 8-10 minuter, peppra och salta 2. Skär kycklingen i bitar (cirka ½-1 cm tjocka) och lägg bitarna i en ugnssäker form. 3. Kärna ur och hacka paprikan. Lägg den över kycklingen. 4. Rör ut mango chutney med creme fraiche. Tillsätt pressad vitlök, sambal oelek, msad banan samt curry. 5. Bred creme fraiche-röran över kycking och paprika. Toppa med riven ost. 6. Gratinera i 225 grader, i cirka 15 minuter.
Servera med exempelvis råris eller kokt potatis, och en blandad sallad. Tack för det receptet Zarah P. Mums. Hälsa även farmor och tacka
Eva i Skåne
12-09-2005, 21:21
Här måste jag bidra med världens enklaste kyckligrecept ALLA som blivit bjudna har uppskattat det. 4 halvtinade kycklingfileer läggs i ugnseldfast form. Ingen bryning, ingen kryddning. Blanda en påse Blå Bands franska löksoppa (som är avsedd till 1liter vätska) med 5dl lätt creme fraiche och 2dl matlagningsgrädde. Använd hela påsen. Häll över kycklingfileerna. In i ugnen 200grader 1 timme. Vill man piffa till det lite kan man även lägga förkokta smålökar under såsen och gratinera med riven ost, men det behövs inte. Servera med ris eller potatis, kokta grönsaker eller sallad. Det låter för enkelt, va? Men prova. Jag lovar att det blir gott.
Zarah P
12-09-2005, 21:40
CITAT (Berit @ 11-09-2005, 07:33) CITAT (Zarah P @ 08-09-2005, 10:28) Du får min farmors urgoda kycklingrecept!
SISSANS KYCKLING
Servera med exempelvis råris eller kokt potatis, och en blandad sallad. Tack för det receptet Zarah P. Mums. Hälsa även farmor och tacka   Jag ska absolut hälsa henne! Kul att du uppskattade det.
netaave
12-09-2005, 22:07
Man kan också lägga rensat kycklingkött i en smord ugnsform, pudra över rejält med curry, blanda 1-2 brk tomatsoppa (beroende på hur mycket kött och hur många man är) med lika mycket grädde + lite salt och hälla det över. Toppa med ost och gratinera tills det får fin färg och ät med ris och sallad
wolkenkrabber
13-09-2005, 11:38
världens lättaste kyckling,
skärt kycklingfiléer i lagoma bitar, stek i stekpanna och krydda rejält med salt och peppar, när de är lite lagomst stekt lägger du dem i en ungssäker form, häller på grädde tlls det räckr kyclingen och in i ugnen på 200 grader eller något och låt gå tills kycklingen är igenomkokt, inte så nyttigt kanske men snabbt och gott med lite ris
CITAT (Eva i Skåne @ 12-09-2005, 22:21) Här måste jag bidra med världens enklaste kyckligrecept :) ALLA som blivit bjudna har uppskattat det. 4 halvtinade kycklingfileer läggs i ugnseldfast form. Ingen bryning, ingen kryddning. Blanda en påse Blå Bands franska löksoppa (som är avsedd till 1liter vätska) med 5dl lätt creme fraiche och 2dl matlagningsgrädde. Använd hela påsen. Häll över kycklingfileerna. In i ugnen 200grader 1 timme. Vill man piffa till det lite kan man även lägga förkokta smålökar under såsen och gratinera med riven ost, men det behövs inte. Servera med ris eller potatis, kokta grönsaker eller sallad. Det låter för enkelt, va? Men prova. Jag lovar att det blir gott.  :wub: Busenkelt och jättegott. Tack för det tipset
Kerstin i Malmö
28-09-2005, 12:57
En variant av ovan.
Lägg kycklingfileer i ungsfast fat. Salta och peppra. Blanda creme fraiche, hönsbuljong, riven ost samt pressad vitlök. Bred massan över kycklingen. Ugn 200° ca 30 min. Pasta + sallad till. Snabbt, lätt och supergott!
Annat m. kycklingfile
Parmesanost + basilika lägges i ficka i kycklingfilen. Salta + Peppra. Lägg en skiva parmaskina runt filen, bryn. Lägg i ungsfast fat, ugn ca 175° ca 20 min.
Paprikasås till Tärnad paprika Hackad lök + vitlök Matlagningsgrädde Hönsbuljong Kok tills paprika är mjuk. Mixa med stavmixer, salt + vitpeppar.
Är supergott och perfekt för att det går att förbereda så bra om man har gäster!
Smaklig spis! Kerstin
Kycklingfilé för slöfockar:
Ingredienser: Kycklingfilé Ris En burk mrs Chengs färdiga grytbas - förslag: Green curry (jättegod)
Sätt på riset Bryn kycklingfiléerna Häll i en burk mrs Chengs färdiga grytbas och låt puttra en stund Klart!
Häll upp ett glas rödvin och njut!!!!!!!!
/Stina
netaave
28-09-2005, 14:48
CITAT (stina @ 28-09-2005, 14:06) Kycklingfilé för slöfockar:
Ingredienser: Kycklingfilé Ris En burk mrs Chengs färdiga grytbas - förslag: Green curry (jättegod)
Sätt på riset Bryn kycklingfiléerna Häll i en burk mrs Chengs färdiga grytbas och låt puttra en stund Klart!
Häll upp ett glas rödvin och njut!!!!!!!!
/Stina Mmmm särskilt det sista
astrid.m.s
02-10-2005, 08:51
CITAT (Eva i Skåne @ 12-09-2005, 22:21) Här måste jag bidra med världens enklaste kyckligrecept :) ALLA som blivit bjudna har uppskattat det. 4 halvtinade kycklingfileer läggs i ugnseldfast form. Ingen bryning, ingen kryddning. Blanda en påse Blå Bands franska löksoppa (som är avsedd till 1liter vätska) med 5dl lätt creme fraiche och 2dl matlagningsgrädde. Använd hela påsen. Häll över kycklingfileerna. In i ugnen 200grader 1 timme. Vill man piffa till det lite kan man även lägga förkokta smålökar under såsen och gratinera med riven ost, men det behövs inte. Servera med ris eller potatis, kokta grönsaker eller sallad. Det låter för enkelt, va? Men prova. Jag lovar att det blir gott.  :wub: Nu har jag provat detta och rekommenderas, var jättebra och enkelt att tillaga.
Anki på Öland
09-10-2005, 09:18
CITAT (KURT @ 08-09-2005, 10:24) Det säljs ju väldigt mycket kycklingfilé numera och det är mycket vanligt på lunchrestauranger. Hmmmm undrar vad som görs av resten av kycklingen? I england finns det pressade kycklingbiffar i bla skolorna. Finns i Sverige med! Både kycklingburgare, kycklingkorv, kyletter (tror jag det heter) sådana som typ McDonalds gör reklam för. Har Guldfågelns gårdsbutik som granne (nästan) och det finns massor av artiklar gjort på kyckling. Anki
Tack alla för recept, vi har ätit kyckling som aldrig förr. Jag har tom lyckats med ett eget - tror jag. Men det blev väldigt gott.
Kycklingfilé Grädde Rosmarin Karl Johanssvamp Röd lök Soja, salt och peppar
Jag brynte filéerna och la i en ugnssäker form, sen slog jag på allt det andra och in i ugnen. Det smakade mycket och gott av svampen.
/Åsa
Yin o Yang
10-10-2005, 13:40
PASTAGRATÄNG MED KYCKLINGFILÉ (4 personer) Sätt ugnen på 225 grader. Koka 8-10 nystan bandspaghetti och lägg i en smord eldfast form. Skiva 3-4 kycklingfiléer i smala remsor och stek gyllenbruna. Lägg bitarna ovanpå pastan. Koka ihop 1 påse currysås och 1 påse bearnaisesås enligt anvisningarna på påsarna och slå över pastan. Strö över lite riven ost och gratinera ca 15 minuter. Servera med grönsallad, smör och bröd. Enkelt, lite disk och uppskattat av alla
CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2005, 10:18) CITAT (KURT @ 08-09-2005, 10:24) Det säljs ju väldigt mycket kycklingfilé numera och det är mycket vanligt på lunchrestauranger. Hmmmm undrar vad som görs av resten av kycklingen? I england finns det pressade kycklingbiffar i bla skolorna. Finns i Sverige med! Både kycklingburgare, kycklingkorv, kyletter (tror jag det heter) sådana som typ McDonalds gör reklam för. Har Guldfågelns gårdsbutik som granne (nästan) och det finns massor av artiklar gjort på kyckling. Anki Sen säljs det ju faktiskt kycklingbröst, kycklinglår, kycklingvingar etc, etc förpackade precis som kycklingfilén....
Stintan
03-06-2006, 18:13
Jag hade kycklingfiléer i frysen och visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom, men så här blev det.
Jag skar en djup skåra som jag fyllde med grön pesto och sedan lindade jag en bacon skiva runt om, lade dom i en ugnsform och kryddade med lite curry och grillkrydda. Slog sedan över lite buljong och några droppar soja. Körde detta i 30 minuter på 200°.
fruberglund
03-06-2006, 18:37
Det här brukar vi göra, speciellt om vi vill ha nåt lyxigt.
Steker kycklingfilé eller kör i ugn men det är tillbehören som är så gott till.
Fräs klyftade eller skivade färska champinjoner i lite smör, salta och peppra. Lägg i ett paket tinad bladspenat (godast med den frysta, vi har provat färsk också men tyckte inte det var lika gott) och fräs en liten stund, ska bara bli genomvarm. Tillsätt några matskedar pesto och 1 burk creme fraiche. Låt det bli varmt.
Lägg upp kycklingfilén på tallriken och häll "röran" över. Vi brukar göra potatiskroketter till, det tycker vi passar väldigt bra ihop med det här.
Rapchic
03-06-2006, 18:55
okej orginalreceptet är på hel delad kyckling eller lår men jag råkade ta upp fileer en gång och testade det gick bra.. det ät gott, lätt och går snabbt
4 pers
1 kg kyckling (om hel dela i fyra bitar) 1 gul lök 3 vitlöksklyftor 1 msk olivolja 2 msk smör 1 tsk salt 2 tsk riven färsk ingefära el. 1 tsk malen torkad 1 tsk gurkmeja 4-5 dl vatten (jag tycker det går mer) 1 citron 10 gröna oliver
(dela kycklingen i 4 bitar om du har hel kyckling) skala lök och vitlök. finhacka vitlöken. lägg kyckling, den hela löken, hackad vitlök, olja, smör och kryddor i en gryta.
häll på vatten så det knappt täcker kycklingen. lägg på locket och koka på svag värme i 25 min.
skala halva citronentunt med potatisskalare och skär skalen i strimlor. lägg citronskal och oliver i grytan och koka 5 min till. servera med kokt ris.
(ibland får man koka lite längre men det är ju ändå ganska kort tid för att vara kyckling)
Kycklingwok
4 putsade, finstrimlade kycklingfiléer cirka 6 dl blomkålsbuketter delade i munsbitar cirka 6 dl broccolibuketter i munsbitar 3 finhackade morötter (hackade i tunna slantar) 2 dl röd, finhackad paprika 2 finhackade lökar 2 dm strimlad purjo 3-5 hackade vitlöksklyftor 2 burkar strimlade bambuskott 1 msk sesamolja 2 msk olja 2 msk sambal ölek 1 flaska teriyaki sås ingefära salt peppar
Krydda kycklingstrimlorna med salt, peppar och ingefära efter smak. Fräs kycklingstrimlorna och lägg i ett durkslag att rinna av.
Hetta upp oljan i en wok och droppa i sesamolja. Lägg i grönsakerna i den ordning de ta längst tid att bli klara: blomkål, morötter, broccoli, bambuskott, gul lök, purjolök, vitlök, paprika.
Lägg i kycklingstrimlorna när grönsakerna nästan är klara och krydda med sambal ölek. häll över teriyakisåsen och låt puttra upp en stund tills jasminriset är klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|