MrNorth
08-09-2005, 10:14
Jag har en del träd och buskar som ser lite halvledsna ut... samt 40 meter nyplanterad häck. Jag misstänker att de behöver näring då jorden de planterades i förra året inte är den bästa... Hur fungerar det med hönsgödsel till träd&buskar? Skall man bara lägga en näve längst ner vid stammen? Och vattna lite så det löses upp och rinner ner? Är hönsgödsel en bra näri´ng?
MVH
Henrik
Tror inte du ska gödsla alls nu i höst utan i vår!!! Nu ska ju växterna strax sova.
Nej just det, ingen gödsel nu. Däremot vatten om det varit torrt. Här i zon 3 har jag vattnat mycket nu senaste månaden eftersom det är torrt i markerna. Ett eller ett par korta regn förslår inte alls för unga träd som inte hunnit breda ut sina rotsystem och som inte har så mycket lagrade reserver.
Ju mer man gödslar på våren, desto viktigare blir det att följa upp med vattning. Ofta behöver nyplanterade träd och buskar inte så mycket näring utöver den jordförbättring man gjorde iu samband med planteringen. Först på tredje året brukar det vara läge att gödsla om markerna är magra.
Jag brukar använda kogödsel och matkompost. Hönsgödsel använder jag på örtartade växter som perenner, grönsaker mm. Den är kväverik, ger en snabb gödselinsats som också går över snabbt, men jordförbättrar inte. Kogödsel ger en långsam gödseleffekt som håller ett par år, går nästan inte att överdosera och förbättrar jordstrukturen. Brunnen hästgödsel har samma effekt, men är något mindre långvarig säger de som mätt.
MrNorth
08-09-2005, 17:10
Okej... ja det lilla jag spred ut gör förmodligen varken till eller från. Men så som klimatet har varit här nere i blekinge så blir det ju nästan aldrig "kallt", i januari i år var det +10 grader på kvällen exempelvis...
Och eftersom jorden i sig är väldigt näringsfattig så tror jag att genom den lilla mängd hönsgödsel jag spridit ut inte uppnåt annat resultat än om jag skulle planterat träden och häcken i kogödsel...
MVH
Henrik
Om du redan hällt på gödslet och det är tåliga häckar i Blekinge så är det nog ingen fara. Men utan bevattning klarar sig inte nyplanterade häckar eller träd väl. Vattna på nu medan de har blad så får de styrkan de behöver till vintern, och vattna nästa vår och försommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.