silos
På ett annat forum (ett Hundforum) frågades det om Livskvalitet av en medlem så tänkte jag att det kunde jag fråga här på Småprat;eftersom jag har mycket funderingar just runt detta med livskvalitet wub.gif

Att jag får vara den jag är:en 60 årig kvinna som har kommit underfund med hur underbart det faktiskt är att leka;att låta mitt inre barn att komma till tals mer och mer för då blir ju jag både gladare och lyckligare wub.gif wub.gif wub.gif
netaave
Livskvalité för mig är att få vakna frisk varje morgon, kunna fixa och dona i min trädgård, se barn och barnbarn växa upp och slå en och annan sula på parketten emellanåt.
AnnammA
CITAT (netaave @ 08-09-2005, 11:50)
Livskvalité för mig är att få vakna frisk varje morgon, kunna fixa och dona i min trädgård, se barn och barnbarn växa upp och slå en och annan sula på parketten emellanåt.

Detsamma! rolleyes.gif Förutom att jag ännu ej har några barnbarn... Jag har en storasyster som drabbades av en sjukdom, när hon var lite över 40, och under 14 år har min vackra hälsosamma skärpta syster förvandlats till en lite glömsk tant i rullstol...Man ska ta till vara på sitt liv och NJUUUTA så länge man kan! rolleyes.gif

AnnA
kicki3
Livskvalitet för mig:
Att vakna frisk och kry.
Sinnesro.
Att stiga upp i gryningen och gå barfota genom det daggvåta gräset.
Att unna sig det där lilla extra ibland.
Att se sonen växa upp och utvecklas.
Att kunna känna glädje för de små, små detaljerna på vägen.
Att kunna älska och vara älskad.
Att ha tid att bara göra ingenting.
Att ha tid att ägna mig åt något till 100%.
Att kunna känna sig nöjd med mig själv även om man bara hann till hälften.
Att känna tillhörighet, delaktighet och gemenskap.
Att få vara ensam ibland.
Gillan
Lycka/livskvalite för mig är att ha förmånen att
kunna få/orka ägna mig åt det som
intresserar mig mest.Det kan vara allt
från att måla/läsa/göra blomsteruppsättnigar/
sy........... till mitt största intresse som är
trädgård/växter och blommor wub.gif smile.gif
amaira
Någon hade som signatur
"Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna"

Det tycker jag är så himla bra uttryckt, så är det ju!

Ibland händer svåra saker i livet, och då "stänger sinnena av sig" för att enbart focusera på det som krisar, medan livet "går förbi utanför".
Men faktiskt kan ju även det bidra till livskvalitet. Allt handlar ju om hur man kan SE på det som sker, om man klarar av att ge det en mening, eller inte. Om man kan använda det till att både se sig själv ur olika vinklar och öka sin livserfarenhet och mogna som människa.

Det som är livskvalitet för mig, är just denna GÅVAN som jag har fått (fått tillkämpa mig genom åren), att finna att ... ja, hur säger jag det, att
Livet bär!
Även när inte jag längre orkar, kan eller klarar, så bär livet, i sig självt.
Hur jag menar är svårt att förklara, men jag är så GLAD över denna tillit till livet som jag har. Den står för min livskvalitet.
Dessutom har den förmågan att sprida sig som ringar på vatten.

Viktor Frankl ( som överlevde Auswitzch och sedan skrev boken "Livet måste ha en mening") beskriver det så bra, när han skriver (nåt sånthär):

Allt kan man ta ifrån en människa, utom den yttersta förmågan hur hon förhåller sig till det som händer henne

Ja, det var den djupaste aspekten på "livskvalitet" för mig. wub.gif
Sedan finns det ju "tusen små ting" i vardagen som bidrar
wub.gif wub.gif wub.gif
Att ha kommit till ro i mig själv. Att få må bra. Att vara frisk och ha sina nära och kära friska. Att få älska och bli älskad tillbaka.
Att ha ovärderliga vänner. Att se det stora i det lilla. Att kunna se på min omgivning med värme och HUMOR. Att jag har förmågan att "brinna".
mm, mm, mm.
LadyG
Livskvalité upptäckte inte jag förrän jag träffade min underbare man. Han älskar mig och får mig att känna mig älskad, och det är underbart. Det är en sak att höra någon säga det, en helt annan att veta djupt nere i hjärteroten att just han älskar justmig och ingen annan.

Plötsligt slappnade jag av och så mycket annat i tillvaron, som innan varit ur fas och jobbigt, föll på plats och blev enkelt.

Att få vakna bredvid honom och vi båda är friska ännu en dag tillsammans, det är ett liv med äkta kvalité för mig. Att få dela ännu en underbar dag med allt vad det innebär och få somna på hans arm på kvällen. wub.gif

Jag blir lite tramsig kanske, trots att vi varit ihop ganska länge, men det är inget att göra något åt. Han kommer alltid att kunna göra mig tramisg och få mig att skratta så att tårar och tandkräm sprutar. wub.gif
birgitek
Jag tycker att jag lever ett liv med mycket hög livskvalite´.
Jag lever fortfarande, efter mer än 35 år, lycklig med min ungdomskärlek.
Vi är båda hyfsat friska och har två vackra, begåvade och friska vuxna barn.
Jag har ett bra, interssant jobb. Bor i en funkisvilla med stor trädgård , som jag älskar och våra två hundar kan springa fritt i.
Trevliga grannar och en ganska stor vänkrets.
God mat, gott vin och trevliga fester.
Konst i alla former, samt en och annan utlandsresa hjälper också till att höja livskvaliten.
Det enda jag saknar är nog barnbarn, men de kommer förhoppningsvis i framtiden.
Birgit Ek
annama
Instämmer i vad Birgitek skriver utom på ett par punkter. Har levt med min man i över 50 år, har två barn och två hundar men "bara ett radhus med en liten trädgård" som hundarna kan vara i. Men god mat, gott att dricka till och en och annan resa blir det. Jag är nöjd med livet för det mesta, hoppas bara att vi får vara friska länge än.

Saknar dock barnbarn men hoppas fortfarande på underverk (ivf)
Johanna_VDK
CITAT (amaira @ 08-09-2005, 12:38)
Någon hade som signatur

vänta nu här.....om jag kan min sak här, så var det väl Frank Zappa som sa "your mind is like a parachute, it only works when it's open" från början...vad glad jag blir om det finns F.Z fans här ;-)

livskvalitet? att göra precis det jag gör: gå på konstskola..
silos
Det är underbart att få läsa era rader om livskvalite i era liv wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
*funderar*
Sulawesii
Min son, min särbo, mina katter, mina blommor, min närmaste släkt, att jag och de mina är friska, och att jag har ett jobb ger mig livskvalité!
mayababy
att det allra enklaste oxå är det som många har så svårt med: Att bara vara, den JAG är, i mejsjälv. Det är livskvalité för mej!!
Resten är ju bara bonus och "lullull" wub.gif
*Felix matte*
För mig handlar livskvalitet om trivsel. wub.gif
Trivsel med livet och min dag. wub.gif
Livskvalitet klingar inte för mig summan av ägodelar... dem kan jag gärna vara utan. biggrin.gif
renate
Oh,så rätt du har Agneta........igen
Livskvalität för mig är: att trivas med livet, att får vara frisk,var nöjd med det jag har,min trädgård är viktigt för mig.
Det finns mycket jag inte behöver.
AnnammA
Någon hade som signatur

Det tycker jag är så himla bra uttryckt, så är det ju!

Ibland händer svåra saker i livet, och då "stänger sinnena av sig" för att enbart focusera på det som krisar, medan livet "går förbi utanför".
Men faktiskt kan ju även det bidra till livskvalitet. Allt handlar ju om hur man kan SE på det som sker, om man klarar av att ge det en mening, eller inte. Om man kan använda det till att både se sig själv ur olika vinklar och öka sin livserfarenhet och mogna som människa.

Det som är livskvalitet för mig, är just denna GÅVAN som jag har fått (fått tillkämpa mig genom åren), att finna att ... ja, hur säger jag det, att
Livet bär!
Även när inte jag längre orkar, kan eller klarar, så bär livet, i sig självt.
Hur jag menar är svårt att förklara, men jag är så GLAD över denna tillit till livet som jag har. Den står för min livskvalitet.
Dessutom har den förmågan att sprida sig som ringar på vatten.

Viktor Frankl ( som överlevde Auswitzch och sedan skrev boken "Livet måste ha en mening") beskriver det så bra, när han skriver (nåt sånthär):

Allt kan man ta ifrån en människa, utom den yttersta förmågan hur hon förhåller sig till det som händer henne

Ja, det var den djupaste aspekten på "livskvalitet" för mig. wub.gif
Sedan finns det ju "tusen små ting" i vardagen som bidrar
wub.gif wub.gif wub.gif
Att ha kommit till ro i mig själv. Att få må bra. Att vara frisk och ha sina nära och kära friska. Att få älska och bli älskad tillbaka.
Att ha ovärderliga vänner. Att se det stora i det lilla. Att kunna se på min omgivning med värme och HUMOR. Att jag har förmågan att "brinna".
mm, mm, mm.

Jo det var ett väldigt bra uttryck! rolleyes.gif

AnnA
AnnammA
CITAT (Johanna_VDK @ 08-09-2005, 16:53)
Någon hade som signatur

vänta nu här.....om jag kan min sak här, så var det väl Frank Zappa som sa "your mind is like a parachute, it only works when it's open" från början...vad glad jag blir om det finns F.Z fans här ;-)

livskvalitet? att göra precis det jag gör: gå på konstskola..

Ta vara på den tiden på konstskola, och utnyttja tiden till max!!! rolleyes.gif

AnnA - en fd konstskoleelev
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon