Full version: Kålfjärilens larver
roax66
Jag har massa av kålfjärilens larver på mina olika kålväxter. Jag undrar inför nästa år vad jag bör tänka på för att bil av med/minska deras förekomst. Kan jag slänga kålplantorna på trädgårdskomposten eller kommer larverna kunna övervintra där? Jag vill kunna strö ut det som ligger i komposten i mitt land i höst.
rosita
Jag plockade bort så många jag såg, innan jag la dem i komposten. sleep.gif
Till nästa år ska jag i alla fall ha på väv för att hindra kålfjärilen att lägga ägg! mad.gif
KURT
Lålfjärilen övervintrar som puppa. Men jag tror inte att du behöver vara orolig för övervintrande larver. De skall bli fjärilar som skall para sig och lägga ägg innan man bör oroa sig för dem. Och då är, som påpekats, säkrast att använda täckväv.
Månskensbonden
De brukar kunna gömma sig i broccolin också.
Jag bryter ner huvudena i buketter och låter dem ligga i kallt vatten en halvtimme (eventuellt med lite ättika i), och då brukar de drunkna och falla till botten i baljan!

Sen förväller jag buketterna i max två minuter i kokande vatten, och kyler dem i kallvatten. Eventuella kvarvarande larver har då definitift gett upp!

Sen fryser jag broccolin, köper ett paket smör och lite salt, och inväntar vintern med tillförsikt! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon