Full version: Sorkar in multum !
eLisa
Har letat på forumet efter effektiva sätt att säga till alla sorkarna på landet att de bör flytta...

Det enda jag hittat är förslag att sätta upp vindsnurror !?!

Är det någon som har erfarenhet av detta, funkar det verkligen?
Hur tätt måste de sitta, dvs hur stor yta klara en snurra att hålla fri?
Kan man bygga egna - vad är då viktigt att tänka på?

De (sorkarna alltså) har i princip underminerat hela tomten vid vårt torp.
Nu i samband med att vi grävt upp en hel del i trädgården, för att lägga ner avloppsrör, 3-kammarbrunn och strömsladdar stötte vi på ett antal bon, men inser att det bara var en bråkdel av alla små tillhåll de har hos oss.
Speciellt under den pressening som legat några år för att få död på ett kvarter kirskål, där hade sorkarna trivs och levt glada dagar kan jag meddela.

Tacksam för erfarenheter av snurror men även andra tips om hur jag blir av med dessa små djur.

Hls, eLisa
Lilla My
Jag är nog en som har skrivit om vindsnurror och det har jag gjort just för att jag har egen erfarenhet - om det var sork eller mullvad vi hade i trädgården är väl lite oklart men "bunkar" gjorde de i alla fall... Och efter att snurrorna sattes på plats så har de försvunnit, så nog verkar det fungera, i alla fall hos oss!

Har annars sett att folk har grävt ner flaskor med halsen en bit ovanför marken, när vinden blåser ner i flaskhalsen skapas det oljud och vibrationer som inte heller dessa små djur tycker om har det sagts mig, men det har jag inte provat (med 3 hundar i trädgården vill man inte gärna "plantera" glasflaskor... Förresten är plastflaskor inte så bra det heller, för dem betraktar en av jyckarna som leksaker...).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon