|
netaave
08-09-2005, 13:56
Håller på knåpar ihop en hemsida, men vill ha den som typ neta.se eller nåt sånt i stället för en teliaadr med en massa siffror som ingen kommer ihåg.
Dottern pratar om webhotell och gratis gästböcker vad hittar man sånt, och vad ska man välja, vad kostar det?
Sidan är nu under redigering!
Webhotell fins i alla möjliga storlekar och prisklasser. Jag själv skulle välja http://www.loopia.se/ bara för att jag har god erfarenhet av dem och de är inte vansinnigt dyra. 66:-/månaden för 100Mb utrymme, eget domännamn, fritt antal mailadresser till den domänen och en massa annat, det är godis det. Du kan registrera neta.se eller vilken du nu vill ha direkt hos Loopia, så sköter de resten åt dig. Inget krångel, och vill du ha hjälp är deras support helt underbar. De är jättegulliga, de som jobbar där.  Lycka till med hemsidebyggandet! Du har börjat jättebra tycker jag
Jag har inget web-hotell. Reggade min .se-domän via ett ombud som också fixade ompekning till min telia-adress. Då är det bara en engångskostnad bortsett från årsavgiften för domänen. Här finns fina gästböcker att ladda ner gratis: http://webtools.cybertools.se/
Ser att du behöver få ordning på lite länkningar från menyraden också. Ibland öppnas dom i ett nytt fönster och ibland i vänster frame. Sidan blir svårnavigerad då. Testa att koda: target="right" (förutsatt att du döpt sidorna left resp. right förståss)
Zarah P
08-09-2005, 14:58
CITAT (netaave @ 08-09-2005, 14:56) Håller på knåpar ihop en hemsida, men vill ha den som typ neta.se eller nåt sånt i stället för
Dottern pratar om webhotell och gratis gästböcker vad hittar man sånt, och vad ska man välja, vad kostar det?
Ps den är inte riktigt klar än, men ni som vill kan läsa nånting iaf. :) Om du kan tänka dig något i stil med neta.does.it kan du få en gratis vidarebefordring här eller . här. Redigerat: Länken borttagen på begäran av Netaave - eftersom sidan uppdateras.
Du kan testa Cliché? Var lite strul för mig innan allt var i ordning, men det har fungerat väldigt bra sen dess. Nästan inga störningar alls. Men, neta.se är visst taget, så du får nog hitta på något annat. Även om du inte tycker Cliché är intressant så har de en ganska bra funktion för att testa om ett domännamn är ledigt eller inte: DomänsökLycka till!
fruberglund
08-09-2005, 18:10
Om du inte behöver någon support så finns det ett gratis webbhotell som jag och min man använder. Men då måste man dock kunna lite själv för support ingår inte eftersom det är gratis. Adressen dit är: http://www.pipni.cz (tjeckiskt).
elleave
08-09-2005, 22:54
*Felix matte*
08-09-2005, 22:58
CITAT (elleave @ 08-09-2005, 23:54) Jag letade efter neta.se men det var upptaget.. men netaave var fortfarande ledigt... jag letade på länk som någon gav tidigare ikväll.
elleave
08-09-2005, 23:35
http://elleave.hallonsaft.info/Lätt som en plätt!!! Länkas från telia så man behövde inte ladda upp sidan, bara skriva (kopiera) in den "gamla adressen.
Ilar dit o kollar det är kul med hemsidor  men privata hemsidor har en tendens att "utlämna" människor lite för mycket, då det är lätt att glömma att alla som tittar på sidan inte är "goda"  Lycka till ! >'.'< PS Jodå katten har också en egenihopknåpad hemsida.
CITAT (Sirpa @ 09-09-2005, 09:24) men privata hemsidor har en tendens att "utlämna" människor lite för mycket, då det är lätt att glömma att alla som tittar på sidan inte är "goda"  Visserligen sant... men man glömmer lätt hur lätt det att hitta folk ändå.. och hur lätt det är att få reda på en massa information on någon om man vill det. Dessutom, hela telefonkatalogen finns ju på internet... bara att slå upp... adress, telefonnummer, mobilnummer... Själv är jag så "icke anonym" som det bara går på nätet...
nej jag glömmer inte att det är lätt att hitta folk men min åsikt är att man ska vara försiktig i alla fall. -Varför bjuda på något gratis liksom... Speciellt försiktig är jag själv pga av att jag har minderåriga barn.. och djur. Men det här avgör ju var och en själv >'.'<
CITAT (Sirpa @ 09-09-2005, 09:42) nej jag glömmer inte att det är lätt att hitta folk men min åsikt är att man ska vara försiktig i alla fall. -Varför bjuda på något gratis liksom... Speciellt försiktig är jag själv pga av att jag har minderåriga barn.. och djur. Men det här avgör ju var och en själv >'.'< Det är en balansgång i att klara av att vara personlig utan för den skull vara privat. Jag har sett de som lägger ut bilder på sina barn med födelsedatum, var de går i skolan osv. Tänk, om det händer något???
CITAT (Scrollan @ 09-09-2005, 09:46) Jag har sett de som lägger ut bilder på sina barn med födelsedatum, var de går i skolan osv. Tänk, om det händer något???  Det är absolut att gå för långt ja... att bjuda in problemen Men att lägga ut sitt namn är vanligtvis inte särskilt farligt... men det bror ju på vem man är. Och visst ska man fundera på vad man lägger ut - för det finns en risk att det aldrig försvinner... Men man kan tyvärr inte vara säker på att ens uppgifter inte finns på nätet bara för att man själv inte lagt u dem... många föreningar har t ex någon hemsideklåpare som lägger ut adresslistor, med hela personnummret dessutom - tror att de är lösenordskyddade, men är hur lätta som helst att hitta för en något lite kunnig person (vilket jag inte är, men har ändå hittat exempel någon gång på google)...
jobba lite mer med länkarna
mång alänkar e döda..
men annars var den bra
Du ska nog också jobba med länkarna båda dina avatarer är döda >'.'<
Hemsidan är absolut fin! Men som tidigare sagt, länkarna... fast du kanske inte har gjort alla sidorna än?
*Felix matte*
09-09-2005, 09:52
Kanske är jag extra känslig och gammeldags men jag reagerade när jag läste i presentationen... så personligt utlämnande har jag aldrig mött på någon hemsida. Jag summerade det som du lever i ett kärlekslöst äktenskap och stannar enbart för ekonomins skull... det måste ju ta otroligt mycket av både psykisk och fysisk ork att leva så. Herregud Neta... hur orkar du? Jag kan pga hälsan inte sköta vare sig tvätt eller städ (endast lite matlagning ibland) inte heller orkar jag köra bil fast jag har körkort sen 35 år tillbaka... Men jag skulle inte tveka att byta adress om kärlek hade fattats. Nu har jag ju underbar omtänksam gubbe som fixar allt med glädje och det gör att jag mår bättre än t.o.m läkarna kan förstå.
netaave
09-09-2005, 11:05
Sidan är som sagt inte klar än, och ja vissa saker är kanske utlämnande, men det är ju min personliga hemsida. Byta adr kan jag ju inte eftersom jag varken får lån eller hyreskontrakt på 5 år eftersom vi har haft skuld hos kronofogden, men jag lever ett ganska bra liv ändå även om jag inte gör allt med min man utan mycket med vännerna.
hur fixar man hemsida hos telia ?
jag har telia som internet leverantör
CITAT (Fille @ 09-09-2005, 13:01) hur fixar man hemsida hos telia ?
jag har telia som internet leverantör Titta på papprena du fick om kontot, där finns uppgifter på mail, hemsida mm.
elleave
09-09-2005, 22:53
CITAT (Fille @ 09-09-2005, 13:01) hur fixar man hemsida hos telia ?
jag har telia som internet leverantör Finns nåt som heter "mina sidor" där kan man logga in och aktivera en hemsidesadress. Med vårt ADSL ingick 5 mail och 5 hemsidor gratis. Min och mammas är gjorda i dreamweawer
pisanggoreng
10-09-2005, 07:25
jag har min sida hos http://ww.b-one.netbilligt och bra!
CITAT (netaave @ 09-09-2005, 12:05) Sidan är som sagt inte klar än, och ja vissa saker är kanske utlämnande, men det är ju min personliga hemsida. Kan inte låta bli att fundera och fråga dig: Hur reagerar din man på att du offentligt skriver så utlämnande om din frustration gentemot hans beteenden? Det finns ju en risk att han läser det du skrivit, menar jag. Min partner skulle ta väldigt illa vid sig om jag på Internet skrev offentligt på samma sätt om honom. Men det är vi, det. Ni kanske har det på annat sätt..? Reagerar gör jag i alla fall...
Mitt projektdetta här bygger jag........
netaave
11-09-2005, 15:59
Nu är den redigerad och utlagd gratishttp://www.neta.hallonsaft.infoNi får gärna ha åsikter, men som sagt den är min personliga hemsida och det är ju som det är det som står där.
CITAT (Castea @ 10-09-2005, 23:06) CITAT (netaave @ 09-09-2005, 12:05) Sidan är som sagt inte klar än, och ja vissa saker är kanske utlämnande, men det är ju min personliga hemsida. Kan inte låta bli att fundera och fråga dig: Hur reagerar din man på att du offentligt skriver så utlämnande om din frustration gentemot hans beteenden? Det finns ju en risk att han läser det du skrivit, menar jag. Min partner skulle ta väldigt illa vid sig om jag på Internet skrev offentligt på samma sätt om honom. Men det är vi, det. Ni kanske har det på annat sätt..? Reagerar gör jag i alla fall...  Neta! Tänk på att det kan finnas knepiga människor på nätet. Man vet aldrig vad som kan hända om man blir för privat och lämnar ut sig själv. Jag har sett att en del väljer att lägga lösen på vissa delar av sin hemsida, där de skriver om mer privata saker. Bara ett tips.
Förstår verkligen inte varför man ska sätta lösenord på saker och ting som man vill publicera. Men om nu vissa saker är så privata så att det kan skada ens integritet varför då publicera det?
Privat hemsida är väl som en öppen dagbok eller pågående biografi
Att sätta lösenord på vissa delar borde vara helt ologisk
Däremot ska man väl vara försiktig med PUL Person uppgift lagen
CITAT (Fille @ 11-09-2005, 23:57) Förstår verkligen inte varför man ska sätta lösenord på saker och ting som man vill publicera. Men om nu vissa saker är så privata så att det kan skada ens integritet varför då publicera det?
Privat hemsida är väl som en öppen dagbok eller pågående biografi
Att sätta lösenord på vissa delar borde vara helt ologisk
Däremot ska man väl vara försiktig med PUL Person uppgift lagen Ja, nu har jag själv ingen hemsida oavsett lösenord eller ej, men jag vet de som har lösenord på den personliga hemsidan. Förklaringen till det är att de vill att bara vissa ska läsa det de skriver samt att det inte är samma sak som att maila.
netaave
19-09-2005, 20:48
Nu finns en gästbok också! Om ni nu skulle vilja ha vänligheten att skriva.....
UglyCute
20-09-2005, 13:22
Gratisgästböcker är någ gratis... Man kan söka på det... Counters är besöksräknare, Guestbook.. Ställen att lägga ut sidan på är väl passagen, spray, geocites om man ska ha det på svenska och helt gratis.. Sen kan man ha det på andra sidor med men då kan det bli konstig översättning på vissa språk. Se bara min egna hemsida: http://www.djurhemiskane.tk
elleave
21-09-2005, 14:29
Nu är recepten utlagda.....
elleave
27-09-2005, 20:32
Lotta150
30-09-2005, 21:13
CITAT (LadyG @ 08-09-2005, 15:08) Webhotell fins i alla möjliga storlekar och prisklasser. Jag själv skulle välja http://www.loopia.se/ bara för att jag har god erfarenhet av dem och de är inte vansinnigt dyra. 66:-/månaden för 100Mb utrymme, eget domännamn, fritt antal mailadresser till den domänen och en massa annat, det är godis det. Du kan registrera neta.se eller vilken du nu vill ha direkt hos Loopia, så sköter de resten åt dig. Inget krångel, och vill du ha hjälp är deras support helt underbar. De är jättegulliga, de som jobbar där.  Lycka till med hemsidebyggandet! Du har börjat jättebra tycker jag  Hej! Har börjat fundera i banorna att göra en egen, enkel hemsida. Vad behöver man kunna?? Känner mig helt vilsen  Datorvana har jag ju men måste man han en massa specialkunskaper för att tota ihop en enkel hemsida  Är fullständig novis på detta område Skulle nå'n kunna ge lite handgripliga tips för att kunna komma igång så skulle jag bli så glad
pisanggoreng
30-09-2005, 21:48
På Freewebs finns allt du behöver för att göra en egen hemsida enkelt.
Lotta150
30-09-2005, 22:39
CITAT (pisanggoreng @ 30-09-2005, 22:48) På Freewebs finns allt du behöver för att göra en egen hemsida enkelt.  Har du erfarenhet från dessa? Är det seriöst o bra?
CITAT (Lotta150 @ 30-09-2005, 22:13) Hej! Har börjat fundera i banorna att göra en egen, enkel hemsida. Vad behöver man kunna?? Känner mig helt vilsen  Datorvana har jag ju men måste man han en massa specialkunskaper för att tota ihop en enkel hemsida  Är fullständig novis på detta område Skulle nå'n kunna ge lite handgripliga tips för att kunna komma igång så skulle jag bli så glad  Har du Office eller Word installerat kan du skapa dina hemsidor där, utan några som helst kunskaper i HTML. Word kan spara sidor som HTML åt dig, sen är det bara att ladda upp sidorna till webhotellet. Om du väljer Loopia har de utmärkta guider för de som vill veta mer om hur man gör. Det kommer att bli roligare och roligare ju mer du lär dig dessutom Handgripligen skulle jag rekommendera dig att se om du har Frontpage installerat med Officepaketet (om du har det), eftersom det är ett mycket bra program som har steg-för-steg guider för nästan allt. I andra hand skulle jag välja Word, och bara skapa sidorna så som du vill de ska se ut. Spara inte som .doc utan .html bara men det ser du när du väljer "spara som". Det bästa är att bara leka och ha kul med sidorna, laborera med uteseende och funktion. Det är bara att fråga på om det är mer du vill veta, jag har programmerat i över tio år så något borde jag kunna svara på
Lotta150
30-09-2005, 23:14
CITAT (LadyG @ 30-09-2005, 23:44) CITAT (Lotta150 @ 30-09-2005, 22:13) Hej! Har börjat fundera i banorna att göra en egen, enkel hemsida. Vad behöver man kunna?? Känner mig helt vilsen  :blink: Datorvana har jag ju men måste man han en massa specialkunskaper för att tota ihop en enkel hemsida  :unsure: Är fullständig novis på detta område Skulle nå'n kunna ge lite handgripliga tips för att kunna komma igång så skulle jag bli så glad  :wub: :wub: Har du Office eller Word installerat kan du skapa dina hemsidor där, utan några som helst kunskaper i HTML. Word kan spara sidor som HTML åt dig, sen är det bara att ladda upp sidorna till webhotellet. Om du väljer Loopia har de utmärkta guider för de som vill veta mer om hur man gör. Det kommer att bli roligare och roligare ju mer du lär dig dessutom Handgripligen skulle jag rekommendera dig att se om du har Frontpage installerat med Officepaketet (om du har det), eftersom det är ett mycket bra program som har steg-för-steg guider för nästan allt. I andra hand skulle jag välja Word, och bara skapa sidorna så som du vill de ska se ut. Spara inte som .doc utan .html bara men det ser du när du väljer "spara som". Det bästa är att bara leka och ha kul med sidorna, laborera med uteseende och funktion. Det är bara att fråga på om det är mer du vill veta, jag har programmerat i över tio år så något borde jag kunna svara på  Tack Jag ska börja testa lite, men det gäller ju att få tiden att räcka till också Vore ju jättesnällt om jag fick återkomma med nå'n fråga då och då......  är inte ute efter nå'n "gratiskonsult" men det vore ju skönt att kunna fråga om man kör fast fullständigt
CITAT (Lotta150 @ 01-10-2005, 00:14) Tack Jag ska börja testa lite, men det gäller ju att få tiden att räcka till också Vore ju jättesnällt om jag fick återkomma med nå'n fråga då och då......  är inte ute efter nå'n "gratiskonsult" men det vore ju skönt att kunna fråga om man kör fast fullständigt Klart du får fråga - vi är nog många här som kan hjälpas åt att hitta bra svar
Lotta150
01-10-2005, 07:46
CITAT (LadyG @ 01-10-2005, 00:19) CITAT (Lotta150 @ 01-10-2005, 00:14) Tack :D :D Jag ska börja testa lite, men det gäller ju att få tiden att räcka till också Vore ju jättesnällt om jag fick återkomma med nå'n fråga då och då......  :wub: :wub: är inte ute efter nå'n "gratiskonsult" men det vore ju skönt att kunna fråga om man kör fast fullständigt Klart du får fråga - vi är nog många här som kan hjälpas åt att hitta bra svar  Tack
Lotta150
05-10-2005, 16:47
CITAT (LadyG @ 01-10-2005, 00:19) CITAT (Lotta150 @ 01-10-2005, 00:14) Tack :D :D Jag ska börja testa lite, men det gäller ju att få tiden att räcka till också Vore ju jättesnällt om jag fick återkomma med nå'n fråga då och då......  :wub: :wub: är inte ute efter nå'n "gratiskonsult" men det vore ju skönt att kunna fråga om man kör fast fullständigt Klart du får fråga - vi är nog många här som kan hjälpas åt att hitta bra svar  Jag tar fasta på erbjudandet att få fråga....det var snällt Har valt webhotel nu, loopia. Du föreslog frontpage. Det har jag inte i min burk, men jag har i Officepaketet nå't som heter Microsoft publisher. Funkar det tror du?
Publisher är jättebra på att göra presentationer, du vet de där man kör på OH-projektor eller storbildsTV för att visa grafer och annat jox för en större publik. Det är däremot inte lika lämpat för Internet tyvärr.
Ta hellre Word i så fall, eftersom Word kan spara sidor som html-sidor och det är det formatet du ska använda om du ska publicera en sida på Internet.
Hur går det med hemsidebyggandet annars? Vet du vad du ska göra med din hemsida?
Lotta150
05-10-2005, 21:09
CITAT (LadyG @ 05-10-2005, 18:17) Publisher är jättebra på att göra presentationer, du vet de där man kör på OH-projektor eller storbildsTV för att visa grafer och annat jox för en större publik. Det är däremot inte lika lämpat för Internet tyvärr.
Ta hellre Word i så fall, eftersom Word kan spara sidor som html-sidor och det är det formatet du ska använda om du ska publicera en sida på Internet.
Hur går det med hemsidebyggandet annars? Vet du vad du ska göra med din hemsida? Varför passar det inte så bra för Internet? Jag som blev så glad när jag hittade "mallar" för websidor där... Tja, hur det går...började för första gången att testa lite idag...så jag har en bit kvar....  Jag tänkte mest att det var kul att ha för att lägga ut lite blombilder och kanske andra foton. Ungarna börjar bli vuxna och jag måste skaffa lite hobbysar...  och först på tur står att lära mig fota och bygga en hemsida...gissar att jag har att göra en stund med bägge delarna
AndreasBlomquist
05-10-2005, 21:24
Jag brukar använda Notepad när jag gör hemsidor, fast då har jag å andra sidan gjort websidor sen mitten av 90-talet.
Det finns ju fina program att använda så som Macromedia Dreamweaver som du kan ladda ner demos på...
www.macromedia.com
CITAT (Lotta150 @ 05-10-2005, 22:09) Varför passar det inte så bra för Internet? Jag som blev så glad när jag hittade "mallar" för websidor där... Tja, hur det går...började för första gången att testa lite idag...så jag har en bit kvar....  Jag tänkte mest att det var kul att ha för att lägga ut lite blombilder och kanske andra foton. Ungarna börjar bli vuxna och jag måste skaffa lite hobbysar...  och först på tur står att lära mig fota och bygga en hemsida...gissar att jag har att göra en stund med bägge delarna  Åjdå, det kände jag inte till  Alltid lär man sig något nytt  Jag trodde inte det fanns en sådan funktion, men om den finns ska du ju använda den  Sorry att jag luras, hoppas jag inte ställde till det
Lotta150
06-10-2005, 05:57
CITAT (LadyG @ 05-10-2005, 23:07) CITAT (Lotta150 @ 05-10-2005, 22:09) Varför passar det inte så bra för Internet? Jag som blev så glad när jag hittade "mallar" för websidor där... Tja, hur det går...började för första gången att testa lite idag...så jag har en bit kvar....  :blink: :unsure: Jag tänkte mest att det var kul att ha för att lägga ut lite blombilder och kanske andra foton. Ungarna börjar bli vuxna och jag måste skaffa lite hobbysar...  och först på tur står att lära mig fota och bygga en hemsida...gissar att jag har att göra en stund med bägge delarna  Åjdå, det kände jag inte till  Alltid lär man sig något nytt  Jag trodde inte det fanns en sådan funktion, men om den finns ska du ju använda den  Sorry att jag luras, hoppas jag inte ställde till det  Nädå, inte ställde du till nå't.  Jag har ju inte mer börjat - skrivit rubriken ungefär...  och anslutit mig till ett webhotell, Loopia. Så nu vet jag vad jag ska göra i vinter...
Det är ganska bra med en egen hemsida, för då kan du lägga upp andra bilder än de som får plats här på Odla.nu och länka oss till dem så vi får titta
Jag använder Dreamweaver till min hemsida.
Lotta150
06-10-2005, 15:11
CITAT (Hajjen @ 06-10-2005, 15:46) Jag använder Dreamweaver till min hemsida. Jag kollade lite på det också. Men eftersom jag nu hade Publisher i min burk så tänkte jag försöka slippa att köpa nå't ytterligare. I alla fall till dess jag ser att det är nå't för mig - vem vet, jag kanske tröttnar på "hela baletten" snart... Är du nöjd med Dreamweaver? Är det lättanvänt pch lättförståeligt för en fullständig nybörjare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|