jes / københavn
Hej
Jeg har ledt, men kan ikke finde dem, derfor – er der nogle af jer der ved hvor man kan købe frø af »Cimicifuga ramosa ‘Brunette’« så må I meget gerne oplyse mig.

på forhånd tak

mvh jes
Åsa, mälardalen zon 2
Brunette brukar inte vara fröäkta så därför säljs inte frön man brukar föröka denna genom vävnadsförökning i laboratorium eller genom delning. Man kan ta frön ifall man har en egen planta men de blir då ofta helgröna men har man tur kan några stycken bli rätt så lik sin mamma.
jes / københavn
Hej Åsa

Takker for hurtigt svar (som vanligt ;-).
Jeg var ikke klar over det du skriver, så jeg må altså ud og købe en og så forsøge mig med delning samt prøve med frø fra den.
Jeg syntes bare at de er så dyre, 150,- dkr er prisen her i København, det er da meget for en enkelt plante er det ikke ?
Mvh
jes
Åsa, mälardalen zon 2
För en planta som förökas via delning eller via vävnadsförökning i laboratorium är 150kr inte dyrt ifall det är ett stort exemplar Köpenhamn brukar vara billigare än stockholm och här i stockholm brukar stora plantor kunna kosta uppåt 200kr. Det är p.g.a att det inte är billiga förökningssätt som priserna är höga. De fröplantor som man tar själv från `Brunette´är inte samma sak som ´Brunette´så ska man sälja eller byta bort plantor kan man inte kalla dem ´Brunette´för de är inte till 100% lika sin mamma.
Ti bee
Såg just på tradera.se att det finns sådana fröer för 5 kronors utrop...(och nej, jag är inte säljaren wink.gif ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon