Denna växt hade min granne plockat med sej från cypern... den har stått ute i några år nu och växer så det knakar.
Hon har satt den mot ett plank...men i cypern växte den längst marken...
ågon som vet vad det är?
krypoxel får jag upp i huvet, tror inte det är rätt...
mvh zazu
kristerh
08-09-2005, 15:50
Jag tycker det ser ut som oxbär
krister
men växer dom verkligen på cypern?
CITAT (kristerh @ 08-09-2005, 16:50)
Jag tycker det ser ut som oxbär
krister
det var det ju den hette
krypoxbär.
mvh zazu
ninnisky
08-09-2005, 16:02
ser ut precis som vår krypoxbär
CITAT (ninnisky @ 08-09-2005, 17:02)
ser ut precis som vår krypoxbär

ja sa så till grannen... men hon vill inte alls gå med på att det är oxbär... sånt kan väl inte växa där
(sa hon altså... inte jag)
ninnisky
08-09-2005, 16:15
vi har just krypoxbär.Våra ser ut exakt som de på din bild.
Det finns ju många växter som trivs på olika håll i världen.Dessa kan ju ha kommit till tex Sverige på olika vis,dels medhavda från resenärer från olika länder , men även från plantskolor.
Jag har själv rötter från Sicilien och vi besökte Etna då jag var tolv år,länge sedan,men på den tiden man fick gå ända fram till kanten på centralkratern och sticka fram näsan.(fyra dagar efter vårt besök kom ett utbrott som raserade allt linbanesystem,vägnät ,byar och vegetation.Man får sedan dess ej gå fram till centralkratern längre, men det är en helt annan historia, hörande till ett annat forum)
Nå väl, vi plockade lite växter högt uppe på etna där klimatet är mera nordiskt, bla en sort som på blomman liknade vår prästkrage, men med ett krypande , marktäckande växtsätt och med silver-grå-gröna blad.
Denna lilla planta växer så det knakar och har spridit sig till granntomten,vilket jag tycker är ett litet bevis på att det finns växter som passar eller kan anpassa sig till vårt klimat.
CITAT (ninnisky @ 08-09-2005, 17:15)
Hälsa grannen att DET ÄR oxbär. Den växer på hela norra halvklotet, alltså även Cypern

:) :)
Det skall jag absolut göra
Jag tror hon har lite svårt att ta till sej att lilla jenny hon kan saker hon med

föresten... kan man äta bären, eller göra nått utav dom?
Eller de är kansk giftiga?