Full version: Örter
digitalkarin
Dragon, timjan, mynta, gräslök och rosmarin, behöver de förkultiveras, eller kan man så dem direkt i den krukan man tänkt ha dem i?
Om de ska försås, är det för sent för det nu?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar förkultivera örterna inomhus och det borde fortfarande finnas tid att så det är nog inte försent. Själv direktsår jag ofta kryddor i krukor med krukväxtjord i botten och såjord på toppen. Men det går även bra att så i låda och sedan skola ut dem i separata krukor.

Rosmarin kan dock vara lite trixig, den ska bara sås på ytan av såjorden, den kan ta tid på sig + ibland kan man behöva stoppa in sådden i kylskåpet ibland, själv föredrar jag sticklingsförökning när det gäller rosmarin. När det gäller denna växt är sticklingsförökning det lättaste förökningssättet.

Den äkta franska dragonen som är den som man brukar använda till mat kan inte frösås så jag antar att det är rysk dragon du har, även denna är ljusgroende och fröna ska inte täckas med jord annars så brukar den vara ganska lättförökad med frö.

Myntor brukar också vara lättförökade med frö, även myntor har ljusgroende frön. De flesta finare sortor mynta kan inte frösås utan där är det delning som gäller.

Timjan är också den ljusgroende + ganska lätt att föröka med frö + sticklingar.

Gräslök är även den lättförökad, dessa frön kan man täcka tunnt, går att förkultivera i kruka inomhus + det brukar även gå att direktså på växtplatsen på våren.
Jenny E J
Hej

Jag tycker det verkar gå bra att så kryddor hela sommaren.. Brukar fuska genom att köpa timjan, fransk dragon och rosmarin färdigsådd på tex ICA. Salvia , myntor, gräslök, persilja, pimpinella och gurkört går bra att fröså.

Något som alltid fungerar är basilika! sår på fönsterbrädan nästan året runt i en gammal fruktskål i plast, ganska vid och 10 cm hög. fulllt med frön strör jag, litet jordlager och så vattna vattna. Nyp av dem då och då så grenar sig de bästa exemplaren, resten äter jag färska allt efersom. Har lyckats även i zon 5 i mars (ganska mörkt där då) att få fram stora fina plantor som jag mixar med skållad mandel, västerbottensost och olivolja till fantastisk norrländsk pesto. Basilika måste stå soligt skyddat och absolut frostfritt över 10 grader plus om den ska gå att ha ute. Har den alltid i kruka även om jag numera bor i zon 3
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon