Carmenzita
08-09-2005, 17:52
Hej! Vi har en medelstor damm med ett djuphål för en näckros. F ö har vi ett antal andra grundväxande växter. Så har vi små trevliga salamandrar, några paddor och grodor (trädgården bara kryllade av små grodbarn för 3-4 veckor sedan).
Men - ett stort men - dammen är full av "grönslick", alger och i botten multnade växtdelar. Försök att rensa med håv o dyl har inte gett så bra resultat.
Vi vill tömma dammen, göra rent och fylla med friskt rent vatten. Nu är frågan, vilken tid är lämpligast att göra detta? Vi vill inte skada våra "husdjur". Är det så att dessa djur går upp på land och övervintrar?
Mycket tacksam för tips och svar.
Carmenzita
Jag skulle tro att det är bättre att bara fylla på lite rent vatten och tömma den till våren för salamandrarna övervintrar kanske i geggan på botten. Om det är vattensalamander så skulle jag tippa på att de övervintrar i dammen. Såvida den inte bottenfryser.
Maggan H
19-09-2005, 18:12
Även unga/yngre grodor väljer att övervintra under vatten. Om jag var ni skulle jag hyra en 'damm-dammsugare'

och köra direkt efter vintern har släppt greppet. Då överlever troligen de som övervintrat under vatten om de blir uppskrämda ur vattnet. Och de som använder dammen som barnkammare har inte hunnit lägga ägg ännu. Men tänk på att 'geggan' är mat till många djur och gömsle för insekter, en allför noggrann rengöring blir för sterilt och dammbalansen rubbas. Jag har aldrig gjort någon storrengöring av min damm.
Carmenzita
26-09-2005, 21:23
Tack för Era svar, ÅsaF och Maggan! Det är kanske som ni säger bättre att vänta till våren med att tömma dammen lite lagom. Det kommer säkerligen att bli kvar både gegga och annat efter rengöringen.
Hälsningar
Carmenzita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.