Full version: dåligt med äpplen
mpson
Jag har ett äppelträd som är mellan 3-5 år gammalt, det kommer några äpplen men inte många, tyvärr är en del skadade av insekter. Hur ska jag gör för att få en fin skörd. Förutom att vänta i 10 år till.
biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på vilken sort det är (för en del sorter är 3-5år mycket ungt och träd som är i ungdomsstadiet sätter inte mycket frukt), men att böja ner grenarna brukar få trädet att sätta frukt tidigare ifall man nu inte köpte ett träd ympat på en svagväxande grundstam som ger riklig skörd tidigt.

Blomknopparnaa anlag sätts dock sommaren året innan så nu är det nog för sent att tvinga ner grenarna nu.
AnnammA
Det är faktiskt ett dåligt äppelår i år sad.gif pga att våren var sen och kall och humlor och andra pollineringsinsekter höll sig inne vid blomningen.Min pappa tog en pensel med sig ut i trädgården och lekte humla, och fick på så sätt mer frukt. Man kan iallafall trösta sig med att färre frukt ger större frukt rolleyes.gif (Det kan man påverka år då trädet bär för mycket frukt, genom att gallra bort kart)
Äppleodlarnas årsskörd här i Skåne har dessutom blivit hagelskadade... sad.gif
Vädret här i Skåne/sydsverige har inte varit att leka med! sad.gif sleep.gif

AnnA

PS!Bättre lycka nästa år! wub.gif DS
kristerh
Humlorna måste varit väldigt aktiva hos mig, jag har massor av fina äpplen.
krister
Pirum
Vi har inte haft problem med pollinering, men däremot har träden blommat ojämnt, knappt blom alls på en del träd trots lindrig beskärning. Men de gav å andra sidan väldigt bra ifjol.

Träd som går bra i år hos oss är Oranie (hurra!), Transparente Blanche (2 av 3 träd, det tredje blommade knappt), James Grieve och Åkerö (hurra!). Transparente Blanche hann jag tyvärr inte äta upp alla, de var övermogna redan förra helgen. Ok, en hel del gick att äta fortfarande, men de är inte goda när de är för mogna.

Cox Orange, Ribston, Melba, Lobo, Säfstaholm, Ingrid Marie...och...ett par till jag inte kommer ihåg på rak arm går rätt dåligt. Melba och Lobo är som väntat inte helt kuranta från skorven heller.

Tillägg : ovan så talar jag om "hela träd" med 1 sort på vardera trädet, sen har jag några små ympträd att leka med och de är ju väldigt ojämna med vad de ger.
zaaritha
Vi har Summerred, Aroma, m.fl.--men inte blir det mer än 3--5 äpplen på träden?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon