Full version: hoyafråga.....
Zazu
eftersom jag nu fått veta att hoya longifolia och hoya shepherdii är väldigt lika varann, var ligger skillnaden?
jag har en bild på min som är döpt longifolia, dessutom av botaniska trädgården här i uppsala, men efter en viss sökning så börjar jag undra, den är ju lik båda....
BILDEN

mvh zazu
pejori
sheperdin har mycket kortare blad och mörkröda blommor.. smile.gif
din bild är en longifolia smile.gif
det är wayetti och sheperdi som är nästan identiska.
wayettin har gröna blomsjälkar...medans sheperdin har bruna smile.gif
Zazu
men varför kommer de här bilderna upp när jag söker på shepherdii? unsure.gif
http://images.google.se/images?q=hoya%20sh...lr=&sa=N&tab=wi
sen så trodde jag att det var kentiana och wayettii som var lika, mina är det....

mvh zazu
pejori
ja du har rätt....det är kentianan jag är ute efter. smile.gif smile.gif
tycker jag ofta får upp fel hoyor när jag söker på google smile.gif
Zazu
okej, den får heta longifolia, jag har en som jag vet är shepherdii, får vänta tills den behagar blomma.
och nu när vi är ionne på hoyor, jag räknade dom idag och jag har 45 stycken! ohmy.gif
för ett par månader sen hade jag en. tongue.gif wub.gif
från er på odla kommer 19 st tongue.gif wub.gif

mvh zazu
pejori
tror att iscah-s no id är en latifolia smile.gif smile.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 08-09-2005, 23:01)
tror att iscah-s no id är en latifolia smile.gif smile.gif

har den verkligen så framträdande bladnerver?
det har inte skottet som jag bytte till mig.

mvh zazu
pejori
min har så tydliga nerver på sig smile.gif
Zazu
okej, då har jag ett namn(?) på den med.

mvh zazu
iscah
oh, alla ideer är välkomna! ska kolla upp det!
tur att man är här och läser i varenda tråd jämt. rolleyes.gif

angående longifolia och sheperdi så har bägge vita blommor. kentianan har rosa. (och är lik wayetii)

jag har bägge sorterna hängandes bredvid varandra i amplar i fönstret, och jag tycker ändå att man ser skillnad på dom. undrar om jag kanske skulle kunna fixa ett kort på det imorgon så man ser. sheperdi ser ut att ha mer kupade blad än longifolia.

dessutom har jag fått för mig att sheperdi får klasar med få blommor i och longifola får betydligt flera i sina?! rätta mig gärna om jag har fel någon. blink.gif
iscah
kollade upp latifolia och det tycker jag inte liknar min planta alls av dom bilder jag sett. nerverna är inte alls så framträdande på moderplantan. det jag tycker har varit närmast hittills är diversifolia.

och angående att man får upp så mycket fel bilder när man tex söker på google är ju precis som allt annat den mänskliga faktorn. döper någon en hoya fel där med när dom är väldigt lika tex så får man ju upp fel när man söker. =/ ibland är det snarare bättre att inte sätta namn på saker när man är osäker. annars är det väldigt lätt att man för vidare felaktigheter även om ens avsikter var de aldra bästa.
Lillies of the Valley
isch...
Din noid ser precis ut som min hoya diversifolia. Bladen och även stammen ser exakt lika ut..

Sedan funderar jag lite på namnet på din macgillivrayii, det finns en som heter big mac och en som heter superba... Jag har själv båda sorterna. Macgillivrayii superba får de största blommorna av alla macgillivrayii´s.

Hälsningar Maria
iscah
CITAT (Lillies of the Valley @ 08-09-2005, 23:39)
isch...
Din noid ser precis ut som min hoya diversifolia. Bladen och även stammen ser exakt lika ut..

Sedan funderar jag lite på namnet på din macgillivrayii, det finns en som heter big mac och en som heter superba... Jag har själv båda sorterna. Macgillivrayii superba får de största blommorna av alla macgillivrayii´s.

Hälsningar Maria

ah. mycket intressant. har köpt den under namnet big mac superba. och är inte alls insatt i macarna. då kan man ju verkligen ta sig en funderare på vilken det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon