Eva i Skåne
13-04-2003, 19:14
Jag ska sätta upp mina pallkragar i påsk. På något ställe finns det högt gräs och på ett annat kirskål. Jag ska bottna med flera lager tidningspapper, det har jag lärt mig av att läsa här, men kan man lägga plast också under tidningarna för att riktigt hindra ogräset eller blir det inte bra för det som ska växa i kragarna?
Ingrid på Västkusten
13-04-2003, 20:25
Plast - markväv? Plastenör åtminstone vara lite igenomsläpplig elelr så tar Du bara och staplar fast plast på insidan av pallkragen och viker in den så att dränering kan ske i mitten typ.
Jag har gjort med tidningar där jag hade mindre aggressivt ogräs i kirskålslandet tog jag faktiskt markväv- tordes inget annat. Beror ju på hur högt Du skalll odla smat hur länge för tidningar ger sig också med tidne och kirskålen invaderar.
Häsar ingrid
Susanne i Linköping
13-04-2003, 21:07
Hur tjockt med tidningar bör man ha under pallkragarna? "Ganska tjockt" har jag läst, men vad innebär det? Typ en del av DN i tjocklek eller hela veckans upplaga med alla delar? (Givetvis lagt så att tidningarna överlappar varann.)
Än har jag inte fått tag i pallkragar men jag håller ögonen öppna när jag åker förbi industrier och stormarknader. Gula sidorna gav inget napp i de närmaste omgivningarna.
Ingrid på Västkusten
14-04-2003, 07:00
Minst en centimeter har jag använt när jag använde tidningar. Tog ca ett och ett halvt år innan kirskålen bröt igenom. Tjockleken beror nog också på hur länge Du tänkt odla på stället - pallkragsodling är ju liksom lite mera 'mobilt' :-)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.