Full version: Luktpioner
AnnammA
Min granne på 80+ brukar klippa ner sin luktpioner helt på sensommaren, och han och hans fru har helt fantastiska wub.gif pioner...Jag har också gjort så ngt år, men sedan har jag läst att det är egentligen inte bra... unsure.gif Och för min del tycker jag nog att bladen är väldigt dekorativa även utan blommor med ev frökapslar smile.gif .
Jag har även läst någonstans(?) att man inte ska plocka av för många blommor för att ta in i vas, för det ska hämma nästa års blomning... unsure.gif

Någon som vet?

AnnA
Irene_L
Jag brukar låta pionen stå på hösten och sen klippa bort det torra på våren. När man plockar in en bukett är det viktigt att lämna kvar så mycket blad som möjligt. Så klipp inte stjälkarna mer än nödvändigt långa.
mvh
Irene
Ophelia
Att låta blad sitta kvar över hösten och vintern är överhuvudtaget bra. Kan fungera som skydd och sedan återgår det ju som näring och jordförbättring till rabatten. Såhär på rak arm kan jag inte komma på någon bra anledning till att klippa ner och rensa bort. Det är under förutsättning att växterna är friska och att snö kan tynga ner och bryta av växtdelar som kan förorsaka skada.
AnnammA
Tack för svaren!

AnnA

PS! Tittade in till grannen -helt nedklippta ner till marken är hans pioner nu...DS sleep.gif
fruberglund
CITAT (AnnammA @ 09-09-2005, 10:30)
Min granne på 80+ brukar klippa ner sin luktpioner helt på sensommaren, och han och hans fru har helt fantastiska wub.gif pioner.

Tydligen kan det ju inte vara helt fel heller för då skulle ju hans pioner inte blomma alls smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon