Full version: Atamon och rosor
AnnammA
Jag lyssnade på ett lokalt trädgårdsfrågeprogram häromdagen, och där nämndes det att absolut inte använda Atamon för att bekämpa mjöldagg på rosor(och andra rosmögelsjukdomar)... Det har jag hört förr att man kunde använda som förebyggande på våren t ex och under angreppet... Någon som vet?

AnnA
Kajsa
Det finns recept på växtvårdsmedel man kan blanda själv, både mot mjöldagg, svartfläcksjuka, där atamon ingår.
Som kommer från den kända Lars Cedergren i Råå. Har två recept
10 l vatten, 1 dl kristallsoda, 1 dl såpa, 1/2 kaffekopp atamon.
står i boken Rosor i trädgården, Dag Lyngar

1 del Atamon, 5 delar vatten, 1 del såpa.
finns i Rosor från nordiska trädgårdar, andra delen.

Så det där måste vara fel, själv har jag mest användt Kumulus
mot svampsjukdomar på rosor, nackdelen är bara att rosen får en
vit beläggning, men är effektivt länge. Även Åkerfräken som man plockar
och lägger i vatten kan vara bra mot svampsjukdomar, innehåller kisel som
stärker rosorna. Men det är väl bara att själv testa, och se vad man tycker.
Åsa, mälardalen zon 2
Atamon går utmärkt att använda och det är ju ganska riskfritt, får man blanda ner det i sylt och saft så är det ganska ofarligt och jag tycker det verkar fungera ifall man börjar spruta innan rosen är jättefull av mjöldagg.
AnnammA
Ja, då förstår jag inte riktigt vad han menade...Å andra sidan arbetar han på en plantskola och vill väl sälja sina produkter... laugh.gif

I år har jag inte brytt mig om att lägga ner så mycket energi på att bekämpa mot svampsjd, och det har inte varit SÅÅÅ himla farligt för mig med sådant ändå.(Beror på rosorna... rolleyes.gif Resistenta rosor, trots den regniga sommaren.)
Rådjuren har varit värre, men nu sista tiden har jag kryddat med Tabasco, för att liva upp de små liven laugh.gif laugh.gif tongue.gif ...

Tack för svaren!

AnnA
tullmejs
Aha, sån tur att man har god tillgång på åkerfräken då :-)

Om de nu bara kunde övertalas att ge fan i kökslandet vore det allt bra skönt.
KURT
CITAT (AnnammA @ 09-09-2005, 10:36)
Jag lyssnade på ett lokalt trädgårdsfrågeprogram häromdagen, och där nämndes det att absolut inte använda Atamon för att bekämpa mjöldagg på rosor(och andra rosmögelsjukdomar)... Det har jag hört förr att man kunde använda som förebyggande på våren t ex och under angreppet... Någon som vet?

AnnA

Motiverades det inte varför man inte skulle använda atamon? Svenska rosensällskapet verkar i alla fall inte se något problem med att använda atamon.
AnnammA
CITAT (KURT @ 13-09-2005, 07:16)
CITAT (AnnammA @ 09-09-2005, 10:36)
Jag lyssnade på ett lokalt trädgårdsfrågeprogram häromdagen, och där nämndes det att absolut inte använda Atamon för att bekämpa  mjöldagg på rosor(och andra rosmögelsjukdomar)... Det har jag hört förr att man kunde använda som förebyggande på våren t ex och under angreppet... Någon som vet?

AnnA

Motiverades det inte varför man inte skulle använda atamon? Svenska rosensällskapet verkar i alla fall inte se något problem med att använda atamon.

Nej, det gjordes inte, och det var därför jag undrade om jag missat ngt apropå om man skulle använda Atamon eller inte... sleep.gif Det kommer ju också så mycket nya råd och rön om vad man skall göra eller inte göra, så i bland blir man lite förvirrad blink.gif unsure.gif sleep.gif

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon