netaave
09-09-2005, 10:57
Inlägget borttaget
Jag har också reagerat på din bild eftersom det står en copyright-anmärkning på den.
Är du säker på att det är OK att man tar deras bilder? (Har inte varit inne på deras hemsida.)
Jag läste lite i användarvillkoren, och där står det att det är förbjudet.
Man måste i så fall köpa rätten.
Så tolkar jag det i alla fall.
Hade du kollat med dom om det var OK?
Har också kollat på sidan nu och jag kan inte hitta någonstans att det står att det är OK att ta deras bilder.
Himla fina bilder fanns där!
Om man klickar på "registrera dig" så kommer användarvillkoren upp.
"The copying of any and all photographs contained in the NordicPhotos website, in any form,
is prohibited unless you have purchased the right to use that particular photograph."
elleave
09-09-2005, 11:18
Har i alla fall fått lära mig att Mira, som nu ägs av nordic photos har fria bilder för okommersiellt bruk. Använde deras bilder på journalistiken.
Jag har inte varit in på just Nordic photosighten
men på andra bildsajter och det brukar finnas fria bilder att använda
men bara i
icke kommersiellt syfte
Men för allt i världen frestas aldrig att redigera bort en Copyright märkning på en bild!
>'.'<
netaave
09-09-2005, 11:21
Ja jag har helt förlitat mig på elle som kan sånt här och hon kollar allting just nu.
CITAT (elleave @ 09-09-2005, 12:18)
Har i alla fall fått lära mig att Mira, som nu ägs av nordic photos har fria bilder för okommersiellt bruk. Använde deras bilder på journalistiken.
Fast på sidan som Neetave hänvisar till så är användarvillkoren solklara. Du får inte på några villkor ta bilderna såvida du inte betalar för dem. Tror inte heller att de uppskattar att man uppmanar andra att ta deras bilder.
CITAT (elleave @ 09-09-2005, 12:18)
Det verkar ju vara flera företag som finns samlade på Nordicphotos om jag förstår saken rätt.
Det kan ju vara olika regler som gäller för dom också.
netaave
09-09-2005, 11:49
Ja vi tar bort den för säkerhets skull, synd för jag gillade verkligen den där bilden.
CITAT (netaave @ 09-09-2005, 12:49)
Ja vi tar bort den för säkerhets skull, synd för jag gillade verkligen den där bilden.
Ja, det var ett jättefint foto! Tror säkert att både du och andra i all välmening tar fotona utan att ha en tanke på att man inte får göra så.
Jag tycker att det är kul att fotografera och en morot är att ta så fina bilder som möjligt och sen få tillfredsställelsen att publicera dem t.ex. här och veta att man själv har stått där bakom kameran.
Lycka till!
*Felix matte*
09-09-2005, 12:05
Skrev och frågade.. fick snabbt svar
Tack för din mejl.
Det beror på i vilket sammanhang debattforumet ska var.
Är det i lite mer internt, ideel förening, slutet sällskap litet sammanhang
är det ok att använda utan kostnad.
Men ska det vara i ett större "offentligt" sammanhang debiteras det efter
omfattning.
Och Odla är i högsta grad offentligt där vem som helst kan titta vare sig man är inloggad eller ej.
netaave
09-09-2005, 12:14
Hittade ju en renlig gris i stället

inte fy skam det heller
CITAT (netaave @ 09-09-2005, 13:14)
Hittade ju en renlig gris i stället

inte fy skam det heller
Här finns mycket skoj också
http://www.lylloff.dk/Animationer/Indhold.html
HippieSpellan
09-09-2005, 16:35
CITAT (netaave @ 09-09-2005, 12:49)
jag tror nog du kan ta en minst lika fin bild själv. om det finns några svampar kvar... annars finns väl alltid fina flugsvampar kvar=D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.