Full version: Balkongodlare
arnek
När börjar ni plocka in växter som inte klarar sig på balkongen? Rosmarin, pelargoner, chili etc???
Och när börjar ni vinterförpacka de växter som skall stå ute?
Där jag bor börjar natttemperaturen krypa under + 10 grader. /A
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen balkongodlare men altanodlare är jag och jag brukar låta mina fuchsior och pelargoner stå ute under de första frostnätterna (med fiberduk på) så ofta tar inte jag in dem förren någon gång i oktober men jag förvarar mina växter mörkt och i en temp på runt +5 under vintern. Ska man försöka övervintra dem i bostadsvärme kanske man ska ta in dem tidigare så klimatombytet inte blir så tufft.
Pfaffan
Jag fick lite skrämselhicka i helgen, natten mot söndag var det strax under 2 grader här i umeå... och svärfar uppe i "riktiga norrland" hade -4 *ryser*

Samtidigt blommar allt så fint, de luktärtor som överlevde regnperioden blommar som tokiga, krassen väller över alla bräddar, likaså kryddörterna och paprikan har frukter som iaf är större än valnötter. Med andra ord ser det ut som sommar i högre grad än det gjort sen juli, så jag stoppar nog huvudet i sanden ett tag till...
Det är iofs bara lavendeln jag tänkt försöka övervintra. Jag skulle nog vara nojjigare om jag hade fler och dyrare väster och flera års arbete att bevara.

/Pfaffan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon