Full version: gul taggvallmo
Petran
Hejsan. JAg köpte frön till gul taggvallmo från Impecta i år. Den verkade så rolig o fin. Sådde dem enl instruktioner, men inget har visat sig på nu 5-6 veckor. Är det någon som har erfarenhet av den ?
Åsa, mälardalen zon 2
Täckte du fröna med jord?? Enligt denna internetsida
http://www.shaman-australis.com/Website/subcat24.htm
så ska inte fröna täckas ifall man vill att de ska gro snabbt, enligt internetsidan kan det ta flera månader för fröna att gro ifall man täcker dem
Det står också att växten är känslig för omplanteringar.
Petran
Ja, det gjorde jag sad.gif Impecta skrev inget om ljusgroende etc. utan det var direktsådd eller förkultuvering som gällde wink.gif
Christoffer
Jag sådde Argemone mexicana förra sommaren och det var inget problem med den, den grodde visserligen inte lika fort som en vallmo, men det gick. Jag bara sådde fröna som vanligt... Kanske behöver de mycket värme, jag vet inte, men jag hade inga problem.
Petran
Lustigt, det var unjefär vad Impecta svarade mig, men de ska skicka nya frön nu ¨så jag får väl hoppas på det bästa. Dock blir allt lite försenat sad.gif
Christoffer
Ja... 5-6 veckor låter väl kanske lite för mycket... tur att de skickar nya frön... det måste ju nästan röra sig om det... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon