Full version: Tomat och paprika
ettenna
Hej alla! Jag har två frågor kring tomat och paprika.
1 Ngn som tips på vad jag kan göra mer än torkade tomater då jag nu fått en jätteskörd och inte kan äta upp alla innan de förgås. Går det att göra pure eller ngt. Svara gärna med reccept eller maila till mig.
2 Grön paprika som ramlat av plantan och smakar apa blir den så småningom god och röd om den får ligga till sig så att säga. Eller måste paprikan sitta kvar tills den blir röd.
Tack för alla svar.
ingrid fuxwall
Finns massor man göra med tomater.
Skålla och frys in
Mixa och frys in

sedan finns det ju en mängd recept men har inga i huvudet
Ophelia
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-09-2005, 20:28)
Finns massor man göra med tomater.
Skålla och frys in
Mixa och frys in

sedan finns det ju en mängd recept men har inga i huvudet

Finns inget bättre än egen hemgjord tomatsås smile.gif smile.gif smile.gif

Apropå paprika. Den gröna paprikan blir inte röd om den får ligga till sig. Du avgör själv om du vill äta paprika grön eller röd men låter du den sitta kvar på plantan och bli röd så blir skörden mindre totalt sett om än om du tar den som grön. När du plockar av en paprika så stimulerar du den att fortsätta föröka sig d v s den fortsätter ge frukt. När paprikan går mot mognad så innebär det att den gjort vad den ska och slutar att producera paprikor.
*Felix matte*
Flikar in fråga om Paprika.
Lönar det sig att spara årets plantor (inomhusodling i kruka) eller ska jag satsa på att sätta nya frön i februari?
Ophelia
Jag vet att de finns de som har kvar sina plantor inomhus och får paprikor på dem. Jag har även hört att de kan drabbas av lite tråkigheter men det tycker jag inte ska utgöra hinder för att testa. Det GÅR att ha dem över vintern. Testa och se hur det blir. Själv har jag ingen trädgård och har inte plats för plantor och så är jag så vansinnigt förtjust att driva upp nytt och se vad som händer smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 11-09-2005, 20:02)
Jag vet att de finns de som har kvar sina plantor inomhus och får paprikor på dem. Jag har även hört att de kan drabbas av lite tråkigheter men det tycker jag inte ska utgöra hinder för att testa. Det GÅR att ha dem över vintern. Testa och se hur det blir. Själv har jag ingen trädgård och har inte plats för plantor och så är jag så vansinnigt förtjust att driva upp nytt och se vad som händer  :)  :)  :)

Tack för snabbt svar wub.gif Ska testa ha kvar dem. smile.gif

Apropå grön paprika... jag köper kilovis varje höst (paprikamix)... strimlar och fryser i plastpåsar... jättegott i grytor och att fräsa ihop med tunt skivad lök.... passar till nästan allt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon