|
Lady Hamilton
09-09-2005, 20:56
Min Zilga frilandsodlade
Här kommer min vindruva Frankentaler,den står i växthuset.Druvan på bilden har jag ätit upp,de var söta och god i år.Solmogen.
wolkenkrabber
10-09-2005, 22:19
Fint! måste få fråga hur du beskär din zilga? har köpt en som skall i marken nsta år, har fattaf det som att de ej skall beskäras som vanliga druvor
hoppas de smakar gott!
Lady Hamilton
10-09-2005, 22:28
Ja i år är de SOLMOGNA! så de är söta. Jag började med att "spaljera" min Zilga första året. Dvs lät huvudrankan växa vågrätt tills jag tyckte den hade lagom längd, sedan lät jag skotten som kom växa lodrätt upp på snören. På hösten klippte jag ner vartannat skott till hälften. Men i år har jag bara"kapat" där det har passat, för jag har lärt mig att Zilga........ den kan du hantera "som det passar dig själv" Men i år fick jag över 30st klasar........ Och där har jag kapat 2 bladpar över. Blev det rörigt?  Eller har du hängt med?
wolkenkrabber
10-09-2005, 22:29
hajjar kröken
fruberglund
11-09-2005, 06:17
Fuskar lite  för mina vindruvor har jag inte kvar. Tycker det är onödigt att ha frukt/bär som man inte gillar i sin trädgård. Dessa var dessutom väldigt sura och ingen av oss gillar/dricker vin heller så för oss kändes de helt onödiga att ha kvar. Men en bild kommer här (sort vet jag inte)
Christer i Falköping
11-09-2005, 06:58
Här kommer en länk till en bild på några av klasarna på min vinranka i Tråvad. http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...25S(CopyS1).jpgChrister.
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2005, 08:30
CITAT (wolkenkrabber @ 10-09-2005, 23:19) Fint! måste få fråga hur du beskär din zilga? har köpt en som skall i marken nsta år, har fattaf det som att de ej skall beskäras som vanliga druvor
hoppas de smakar gott! Är den såpass ung att du inte stoppat den i marken kan du ta det lugn du behöver inte beskära de första 5-6åren, när det börjar bli alltför risigt kan man gå in och gallra ur grenverket på senhösten + under sommaren kan man pincera in skott så att man får sol på klasarna. Vill du forma vinrankan till någon bestämd form så kan du dock behöva börja klippa när den är yngre.
wolkenkrabber
11-09-2005, 08:38
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-09-2005, 09:30) CITAT (wolkenkrabber @ 10-09-2005, 23:19) Fint! måste få fråga hur du beskär din zilga? har köpt en som skall i marken nsta år, har fattaf det som att de ej skall beskäras som vanliga druvor
hoppas de smakar gott! Är den såpass ung att du inte stoppat den i marken kan du ta det lugn du behöver inte beskära de första 5-6åren, när det börjar bli alltför risigt kan man gå in och gallra ur grenverket på senhösten + under sommaren kan man pincera in skott så att man får sol på klasarna. Vill du forma vinrankan till någon bestämd form så kan du dock behöva börja klippa när den är yngre. Aha! men det låter ju ännubättre, näe jag har inte tänkt att forma den någe specielly, vill ha den täckanes över en spalje, aå den får växa ganska fritt då med lite ledning
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2005, 10:44
Nu har jag precis varit ute och fotograferat vindruvorna så här kommer bilder: Spulga  Sukribe  Zilga  Och slutligen 2 bilder på Himrod 
Så många härliga bilder, vilka av alla dessa är söta och goda klarar kyla zon 4, utan växthus. Om jag skulle välja någon
Lady Hamilton
12-09-2005, 07:05
CITAT (Kajsa @ 11-09-2005, 23:40) ........vilka av alla dessa är söta och goda klarar kyla zon 4, utan växthus. Om jag skulle välja någon  Jag kan rekomendera Zilga  (de andra vet jag inget om)
Sulawesii
12-09-2005, 07:15
Oj, vad jag blir sugen! Både på att äta och att odla.
Yin o Yang
12-09-2005, 07:28
Har också druvor, utomhus. Är rädd för att de inte hinner mogna i år  , vilket är typiskt eftersom det är fler och större klasar än någonsin. Har någon kanske ett bra tips på hur man tar tillvara värmen och solen för att få dem att mogna innan frosten tar dem
Mikaela
13-09-2005, 19:12
Här är nágra av mina druvor.    Mvh Mikaela
Hannele
13-09-2005, 23:10
Vilak bilder! Lite komplex får man här, skörden är inte så stor på vårt berg.
Powerowic
14-09-2005, 09:48
våra druvor är redan uppätna så jag har ingen bild våran zilga fick väldigt mycket i år 30-40 klasar, den satte vi 2002
Karamell
15-09-2005, 07:53
Nybörjar-Fia tittar stolt på sin vindruva Nero som växt till sig under sommaren och är nu drygt 1 m. Den står på friland (äger inget växthus). Tar tacksamt emot tips på hur jag pysslar om den på bästa sätt så att jag får lika fina vindruvor som ni andra visat här. Vad läckert!
lyckero
15-09-2005, 10:12
Marianne zon 3! Jag har för mig att jag sett i ett tidigare trädgårdsprogram något om att få vindruvorna att hålla sig länge. Jag vet inte hur pass mogna de var från början. I ett ljust utrymme(förmodligen lite svalt) förvarades vindruvsklasar som var avklippta med en bit av grenen, med grenen nerstoppad i en flaska med vatten så att de kunde suga upp vatten och "växa vidare". Jag har för mig att det var i samband med trädgårdsodlingar på något slott förr i världen, något gammalt trädgårdsmästarknep. Om du testar skulle det vara roligt att få veta om det fungerade. Mvh Lyckero
 Zilgan fotad idag jag åt en hel del o dom e gooooda härunder ser ni en klase som sitter i enflaska o där har den suttit i 14 dagar fungerar fint jagtar en druva då o då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|