Full version: Sprätt-iväg-blomma?
mats08
Jag fick för några veckor sedan ett par pyttesmå plantor av en kompis. Han kallade dem för "sprätt-iväg-blommor".

Vad heter de egentligen, och vad är det för blommor?
Zazu
skvätt-i-väg, eller kameuphorbia, euphorbia leuconeura
suckulent som sjuter iväg fröna, därav namnet.

mvh zazu
CarMa
Kameuphorbia
indypindy
CITAT (mats08 @ 09-09-2005, 23:07)
Jag fick för några veckor sedan ett par pyttesmå plantor av en kompis. Han kallade dem för "sprätt-iväg-blommor".

Grattis till tillökningen... och välkommen till helvetet tongue.gif
Jag fick EN Skvätt-iväg för tre år sen och nu sitter jag här med inte mindre än åtta plantor och en hel burk med frön. De självsår sig i varenda kruka i hela huset och man kan ju inte döda dem heller för de tål allt de små monstren. (och jag kan bara inte kasta saker som lever) Det är tur att de växer långsamt och att de faktiskt är ganska vackra i slutändan smile.gif

Lycka till med ditt nytillskott... du lär ju knappast kunna misslyckas biggrin.gif
yenny
CITAT (indypindy @ 10-09-2005, 12:52)

Jag fick EN Skvätt-iväg för tre år sen och nu sitter jag här med inte mindre än åtta plantor och en hel burk med frön. De självsår sig i varenda kruka i hela huset och man kan ju inte döda dem heller för de tål allt de små monstren. (och jag kan bara inte kasta saker som lever) Det är tur att de växer långsamt och att de faktiskt är ganska vackra i slutändan smile.gif

Lycka till med ditt nytillskott... du lär ju knappast kunna misslyckas biggrin.gif

Man kan möjligtvis inte få tigga ett frö eller två wub.gif
indypindy
CITAT (yenny @ 10-09-2005, 21:18)
Man kan möjligtvis inte få tigga ett frö eller två    :wub:

jovisst... 27st finns det i burken och säkert lika många på golvet under bänken där de står...så du kan få flera om du vill ha smile.gif
yenny
CITAT (indypindy @ 10-09-2005, 21:22)
CITAT (yenny @ 10-09-2005, 21:18)

Man kan möjligtvis inte få tigga ett frö eller två    wub.gif

jovisst... 27st finns det i burken och säkert lika många på golvet under bänken där de står...så du kan få flera om du vill ha smile.gif

Tackar wub.gif då ska du få ett pm från mej!
carro121
CITAT (indypindy @ 10-09-2005, 12:52)

Jag skulle gärna också vilja köpa ett frö av denna "roliga" blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon