Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp av er som är kunniga på vinterförvaring av krukväxter. Jag bor i lägenhet med varm och torr luft men har tillgång till källarutrymme med ca 15 grader dock är det mörkt. Vilka av mina växter borde jag sätta ner i källaren? När är det lagom att sätta ner dem och hur ska de skötas när de bor där nere? Mycket tacksam för hjälp! Här kommer en lista på mina små skyddslingar.
Bajonettlilja, zamiakalla, kantdracena, mönjelilja, gullranka, kalathea, påskkaktus, yuccapalm, fredskalla, ökenros, hibiskus och murgröna.
Åsa, mälardalen zon 2
10-09-2005, 11:42
Ingen av de du nämner kommer att klara sig i mörker och +15 då är det nog bättre att ha dem uppe i lägenheten alt. montera upp lysrör i källaren som placeras ca 15cm ovanför växterna.
(många av de växter du nämner brukar inte behöva vintervila eller dyl.)
Här kan du slå upp växterna i blomsterfrämjandets databas där kan du läsa om vad de behöver för skötsel under året
Annelie32
10-09-2005, 13:18
om du köper lysrör så borde det vara den perfekta vinterstället för växter
som ex kaktusar och dyl.
dom ska ju gärna stå ljust men kallt
Hej och tack för hjälpen. Jag ska kolla om det går att fixa ett lysrör där nere annars får de bo här uppe bäst det går i vinter.
Som Åsa påpekade så tror jag att det bästa är att förvara dem i lägenhetten eftersom de flesta är vanliga krukväxter. Självklart kan du prova att förvara dem ljust och svalt, ex. påskkaktusen, men vissa av dem skulle nog inte uppskatta det. läs in dig på de olika arterna så blir det enklare att veta vad du ska göra!
*Felix matte*
11-09-2005, 20:14
Den här stora Fredskallan har alltid bott i lgh.. alldeles intill värmeelement

likaså garderobsblomman som nu har 13 stänger

Ha du dina i lgh... tror att de klarar sig utmärkt.
Lycka till!