Månskensbonden
Hej forumet!

Har med nöje läst detta forum ett tag, och har nu äntligen registrerat mig också!

Var bara tvungen att skriva och tala om att jag just tagit en paus in potatisupptagandet och ätit en liten lunch bestående av broccoli och blomkål av egen odling. Lättkokade, med salt och en rejäl smörklick!
Tänk så lite det behövs för att bli glad och lycklig! biggrin.gif

Nu skall jag ut och försätta med 'putäterna'...just nu är det Gul Mandel som skördas, och den är fantastisk i år! Verkar ge nästan 10-falt tillbaka, och så stora och fina som aldrig förr! (Liknar nästan små bananer! smile.gif )

Jag ska ta lite kort och visa er senare!
Susanne i Linköping
Hej och välkommen till forumet!

Ja, är det inte härligt att skörda sin egen mat! Du måste vara duktig som skördar både broccoli och blomkål, själv misslyckas jag med de flesta kålväxter (sniglar och kållarver saboterar). Men potatisen blev fin i år.

Gå gärna in i din profil och skriv lite om dig själv, åtminstone i vilken odlingszon du bor i. Odlar du mandelpotatis bor du kanske lite längre norrut än jag? smile.gif
Eva i Skåne
Mina svarta vaxbönor är det som gått allra bäst i år.

De har vi äit av många gånger och det finns ständigt nytt att skörda.

Första gången jag satte sådana, men inte sista tongue.gif
Månskensbonden
Tja, efter mycket trixande lyckades jag i alla fall få in en bild här. smile.gif
Så här ser ett par broccoli och blomkålshuvuden ut hos mig:

Jag har hittills tagit 41 jättefina broccoli (ja, jag vet, det blev lite många plantor i landet, men eftersom jag hade utrymme så...)
Blomkålen är lite senare, så hittills bara 4-5 stycken, men många fina är på gång! rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Otroligt fina exemplar !
Hur har du lyckats hålla kålfjärillen borta ?
Själv var jag tvungen att sluta odla denna typen av växter då landet invarderases av detta skadedjur och till slut åt de av allt.

Tips önskas !
kvalite
CITAT (Månskensbonden @ 12-09-2005, 15:55)
Tja, efter mycket trixande lyckades jag i alla fall få in en bild här. smile.gif
Så här ser ett par broccoli och blomkålshuvuden ut hos mig:

Jag har hittills tagit 41 jättefina broccoli (ja, jag vet, det blev lite många plantor i landet, men eftersom jag hade utrymme så...)
Blomkålen är lite senare, så hittills bara 4-5 stycken, men många fina är på gång! rolleyes.gif

OJ OJ OJ. Hur har du kunnat få så fin kål. Du skrev 41 broccoli. Var det landet lika stort som ett potatislan eller. Har inte vågat mig på så avancerat utan tyckte vi var bra som lyckades få Isberg som knutit sig. Har just lagt täcken på min sallad samt lagt plast runt tomater, gurka och squash och hoppas att de inte fryser.
Karamell
Imponerad!

Jag som är stolt över min sallad och mina tomater *ler*
renate
Välkommen till forumet månskensbonde,det var ja jättefin kål du har skördat.Jag älskar alla kålsorter,är en riktig "kålmänniska".Vi hade alltid blomkål och broccoli förr men nu har jag ingen plats för grönsaker,har bara 2 pallkrager med lite av varja.Mina sockerärtor var väldigt goda i år.min särbo stod för odlandet av grönsaker,jag är inte så bra på det,bara blommor.
Maria i Helsingborg
Förra året ruttnade skörden bort i regnet - i år blir det äntligen syltad pumpa igen wub.gif

(glöm inte bilderna, Månskensbonden)
ingrid fuxwall
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-09-2005, 09:37)
Förra året ruttnade skörden bort i regnet - i år blir det äntligen syltad pumpa igen wub.gif

(glöm inte bilderna, Månskensbonden)

Hur syltar du din pumpa ?

Vill ha tips, så snälla !
Maria i Helsingborg
Kolla receptet här smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2005, 18:50)

Första gången jag satte sådana, men inte sista tongue.gif

Visst är det en fröjd för ögat också tongue.gif
Pirum
Ojoj, de var snygga smile.gif Måste nog satsa lite mer på bönor nästa år...satte en del ärtor och bönor i år, men eftersom jag kör med darwinistisk trädgårdsodling (grödorna måste själva dräpa ogräset) så lyckades det inte sådär överbra. Fick dock en del mjälla ärtor som gick att mumsa på smile.gif
silos
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2005, 21:32)
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2005, 18:50)

Första gången jag satte sådana, men inte sista  :P

Visst är det en fröjd för ögat också tongue.gif

Sådana bönor fick jag av en väninna till min dotter häromdagen och det var mycket gott!

Jag längtar så efter att få odla köksväxter;speciellt nu när jag verkligen vill äta nyttigt mat och helst egenodlade grönsaker.
Månskensbonden
Här kommer några utlovade bilder!

Så här såg mitt land ut i somras:

Närmast vax- och brytbönor. sockerärter, störbönor. Till vänster potatis, och längst ner åt höger kål-avdelningen:

Från väster: Vitkål o grönkål, sen blomkål, sist broccoli.

Från en annan vinkel, och lite senare på säsongen:

(Det skadar ju inte att ha lite utsikt när man påtar bland ogräs och skadedjur... rolleyes.gif )

Åsså ett par nya bilder på blomkålen och broccolin, som båda blev överraskande fina skördar, med väldigt lite kålmask-angrepp!

Oki doki, skall inte plåga er med fler bilder i detta svar nu! tongue.gif
Maria i Helsingborg
Det var inte illa, månskenet!
VILKEN fin kål.......tänk vilken god blomkålssoppa jag kunde ha gjort rolleyes.gif
Månskensbonden
Har smaskat i mig gratänger och smörkokta och mjölksyrade varianter än så länge.
Men soppa låter toppen! Nu blir jag sugen på det! -Får väl ta en påse av de förvällda frysta i morgon, och 'soppa till det'! tongue.gif
Tack för tipset! rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Tillåt mig bidraga med ett enkelt recept när du nu skickat så fina bilder! smile.gif
Så du odlar i Bjurs! Där har jag åkt skidor några gånger.....har ni någon snö ännu? Brrrr, hehe.

Blomkålssoppa
mulle
Hej månskensbonden, jag säger också välkommen till forumet!
Du har ett helt fantastiskt köksland.
Och så antar jag att du sitter dagarna i ända och njuter av utsikten och att det är därför du måste odla i månskenet... tongue.gif
Man kan inte bo så mycket bättre!
Mulle
*Felix matte*
Vi är "storförbrukare" av Broccoli smile.gif är ju gott till allt och bara ensam också wub.gif
Månskensbonden
*slickar i sig det sista i soppskålen* tongue.gif
Tack Maria för receptet! Blomkålssoppan blev toppen! rolleyes.gif

Skördade den sista blomkålsbuketten idag. Hade sparat tre, för man vill ju ha dem så stora som möjligt. Två hade dock blivit 'gråludna' av något slags mögel tror jag, och alltså förstörda. (Troligen nattkylan och den myckna morgondaggen?) Men det sista huvudet var kanon! smile.gif

Sockerärter och märgärter växer fortfarande, och är toppen att knapra på i landet, eller lättkokade med en smörklick. Störbönorna blommade rikligt och blev två-tre meter, men tyvärr hann det bara blidas några få centimeterstora skidämnen. Den första frostnatten gjorde slut på alla förhoppningar där...

Annars har jag fått jättebra med både bryt- och vaxbönor, så jorden verkar passa bönor. -Vet inte varför störbönorna inte gick fram...
(Det är kanske något som 'stör' dem? wink.gif )

Vitkålen får jag nog ta nu i helgen. De blev inte så stora, som grapefrukt ungefär i det hårda huvudet, åsså en massa lösare blad runt det förstås.
Grönkålen blev gigantisk som vanligt, och får nog stå kvar länge än. -Den kan man plocka av lite pö om pö under hösten och vintern, till soppa, stuvning, eller varför inte göra gräddig och god 'långkål'! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon