Full version: Begonia rex
annaw
Köpte två stycken Begonia rex för någon vecka sedan. Då såg de fina ut, men nu ligger/hänger stjälkarna längst bordet. unsure.gif Har ställt dem i ett ljusare fönser och vattnat dem rätt mycket (tänkte att den kanske funkade som min panterbegonia som Slukar vatten), men det verkar inte hjälpa. sad.gif Någon som har något tips?
Fenja
Jag gissar att de kanske håller på att drunkna. Rexbegoniorna ruttnar snabbt i stammarna om det blir vatten stående i jorden. De tål att torka ut hårt emellan vattningarna. Ta av krukorna och ställ jordklumparna på ett fat och låt dem rinna av och torka upp lite under ett par timmar så kanske de repar sig. Är det fullt av rötter i krukprna kan du försiktig dra loss det yttersta lagret och plantera dem i ny torr jord.
Mvh
Fenja
lilla mamma
Ställ dem på ngt som drar åt sig vattnet, typ papper eller disktrasa
annaw
Fast det var inte blött när jag tog bort krukan. Lite fuktigt längst in i jorden bara. Men nu har det torkat upp iaf, så vad gör jag nu? Det hänger som aldrig förr. Ska jag klippa bort allt som hänger? De kommer nämligen mycket nya skott. blink.gif
Fenja
Klipp bort allt som är visset och fult och ge den en ny kruka med fräsch jord så kommer den sig säkert. De nya skotten tyder på att den vill överleva!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon