Full version: Solros
Eva Linköping
Hej
Vi fick i år ett par solrosor i komoposten, dessa kommer väl från vinterns fågelmat. Dessa har ju nu i hösts fått rejäla rotknölar. Kan man spara dessa på samma sätt som dahliaknölar och få nya blommor nästa år? Är det någon som vet?

Hälsningar Eva
Karamell
Solrosor är ett vackert ogräs. Vi sådde solrosor första året i huset för barnens skull. De växer snabbt och blir stora fina blommor. Vi har en sort som grenar sig och får många fina blommor över en lång period. Jag lät dem stå kvar för att fåglarna skulle få äta. Och se! Denna vår poppade det upp solrosor i massor.

Ta fröna istället. De gror lätt och är som sagt rena ogräset smile.gif

Men jag har en annan solrosfråga:
Idag har jag pillat loss alla frön från våra solrosor, dels till utsäde nästa år och dels till fågelmat. Men hur är det - kan vi människor äta frön från alla sorters solrosor, eller är det skillnad på ätliga och oätliga? Någon som är insatt?
KURT
CITAT (Karamell @ 11-09-2005, 21:52)
Solrosor är ett vackert ogräs. Vi sådde solrosor första året i huset för barnens skull. De växer snabbt och blir stora fina blommor. Vi har en sort som grenar sig och får många fina blommor över en lång period. Jag lät dem stå kvar för att fåglarna skulle få äta. Och se! Denna vår poppade det upp solrosor i massor.

Ta fröna istället. De gror lätt och är som sagt rena ogräset smile.gif

Men jag har en annan solrosfråga:
Idag har jag pillat loss alla frön från våra solrosor, dels till utsäde nästa år och dels till fågelmat. Men hur är det - kan vi människor äta frön från alla sorters solrosor, eller är det skillnad på ätliga och oätliga? Någon som är insatt?

Det finns inga giftiga solrosfrön, så det går bra att äta. Men det kan ju bli lite pilligt med skalen, om man inte lär sig tekniken att skala dem i munnen och sortera bort skalen med tungan!
lilla mamma
Men, mina är vita inte svart-vit randiga varför då?
Ingrid på Västkusten
CITAT (Eva Linköping @ 10-09-2005, 15:24)
Hej
Vi fick i år ett par solrosor i komoposten, dessa kommer väl från vinterns fågelmat. Dessa har ju nu i hösts fått rejäla rotknölar. Kan man spara dessa på samma sätt som dahliaknölar och få nya blommor nästa år? Är det någon som vet?

Hälsningar Eva

Javisst går det att spara - jag ahr aldrig gjort det men jag ahr läst om det - som dahlia tydligen.

Hälsar Ingrid
kristerh
CITAT (lilla mamma @ 12-09-2005, 16:06)
Men, mina är vita inte svart-vit randiga varför då?

Det är olika sorter wink.gif det finns alla möjliga storlekar o färger.
krister
lilla mamma
Jo tack jag märkte det. Sådde dem från en påse Med Teddybear solrosor, vad blev det? Två metersjättar medenorma kakor laugh.gif
Svante, zon 1
Finns det någon fröfirma som säljer frön till solrosor som är framtagna för att ge mycket frön (till skillnad från vackra blommor alltså)?
Susanne i Linköping
Logiskt sett borde de solrosor som odlas kommersiellt för fröproduktion vara framtagna för maximal fröproduktion (fast egenskaper som gör det lätt att skörda måste förstås också gynnats). Vanliga fågelfrö-solrosfrön borde i så fall vara bäst.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Svante @ zon 1,13-09-2005, 19:10)
Finns det någon fröfirma som säljer frön till solrosor som är framtagna för att ge mycket frön (till skillnad från vackra blommor alltså)?

Jo Svante,

jag ahr faktiskt sett det - tror det var Future Foods. Det finns ju också kommersiell odling av solrosor bl a i Frankrike Spanien så det skall finnas.
Carex
Kan rekommendera "Solrosboken" av Lucy Peel på Forums förlag. Den innehåller ett väldigt bra sortregister.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon