andersrubin
10-09-2005, 17:51
Hej!
Jag har en rnn ca 5-6 meter hg med en stamdiameter p 20-25 cm. Den har skickat ut en mycket kraftig rot mot vad jag antar r mitt avloppsrr som ligger cirka 6-7 meter frn rnnen. Diametern p roten r 7-8 cm, mtt 3-4 meter frn stammen. Vid detta avstnd ligger roten ganska nra ytan och jag skulle helst vilja ta bort roten nu nr jag skall stta en grsmatta. Dessutom knns det ju inte helt skert att lta en s stor rot g bort till avloppsledningen (som jag i och fr sig inte har ngot problem med...n...).
Kan jag gra det? Vad skall jag tnka p? Ev lmplig rstid?
Svrt fall... Rnn tillhr ju inte de trd som brukar terfinnas i avloppsledningar, men sjlvklart kan det ske.
Hade jag sjlv en rnn som jag gillade och moderna avloppsrr i plast s skulle jag inte gra ett rotingrepp i rnnen. Hade jag gamla betongrr skulle jag nog hellre byta dem den dag rnnen hittade in. De moderna avloppsrren r mindre otta och drfr skrare mot rtter.
Om prioriteten p helt plan grsmattemark r hg r det kanske bttre att ifrgastta rnnen, som vid ett rotingrepp i bsta fall kommer att skicka nya rtter som kan f grsmattan att bukta. Att skra i s grova rtter innebr stora risker att trdet kommer att se klart fulare ut n en kulle i grsmattan gr. Man skr inte av en s stor ledningsbana ostraffat i ett trd.
Ska man gra rotingrepp i rnn br augusti-september vara bsta rstiden.