andersrubin
10-09-2005, 17:51
Hej!
Jag har en rönn ca 5-6 meter hög med en stamdiameter på 20-25 cm. Den har skickat ut en mycket kraftig rot mot vad jag antar är mitt avloppsrör som ligger cirka 6-7 meter från rönnen. Diametern på roten är 7-8 cm, mätt 3-4 meter från stammen. Vid detta avstånd ligger roten ganska nära ytan och jag skulle helst vilja ta bort roten nu när jag skall sätta en gräsmatta. Dessutom känns det ju inte helt säkert att låta en så stor rot gå bort till avloppsledningen (som jag i och för sig inte har något problem med...än...).
Kan jag göra det? Vad skall jag tänka på? Ev lämplig årstid?
Svårt fall... Rönn tillhör ju inte de träd som brukar återfinnas i avloppsledningar, men självklart kan det ske.
Hade jag själv en rönn som jag gillade och moderna avloppsrör i plast så skulle jag inte göra ett rotingrepp i rönnen. Hade jag gamla betongrör skulle jag nog hellre byta dem den dag rönnen hittade in. De moderna avloppsrören är mindre otäta och därför säkrare mot rötter.
Om prioriteten på helt plan gräsmattemark är hög är det kanske bättre att ifrågasätta rönnen, som vid ett rotingrepp i bästa fall kommer att skicka nya rötter som kan få gräsmattan att bukta. Att skära i så grova rötter innebär stora risker att trädet kommer att se klart fulare ut än en kulle i gräsmattan gör. Man skär inte av en så stor ledningsbana ostraffat i ett träd.
Ska man göra rotingrepp i rönn bör augusti-september vara bästa årstiden.