Ann-Christine
Sökte på nätet om att föröka kaprifol och där stod det om vintersticklingar och att man ska förvara dom i kylen till våren. Min fråga är om dom bara ska ligga där eller om dom ska vara i jord
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns enklare sätt att föröka kaprifol ex. genom avläggare och sommarsticklingar. Vll du ändå testa vintersticklingar så är det nog bäst att förvara dem inrullade i fuktigt tidningspapper som man lagt i en plastpåse ungefär som man gör när man lagrar ympkvistar.
Cilla
Jag tycker det går att göra avläggare även på sensommaren och hösten. Lyckas man hålla grenarna nere och stilla i backen och kommer ihåg att vattna lite då och då så tar de sig förr eller senare.

Minsta lilla rotbit man kan få med brukar också kunna ta sig till en egen planta.

Förra sommaren plockade jag kvistar av vildkaprifol i skogarna på västkusten. Stack ned dem i sandblandad krukjord och satte ned dem i backen på sensommaren. Nästan alla tog sig.
neena
Jag tog några sticklingar från en vildkaprifol för några dagar sedan och stoppade i vatten, men det kanske är bättre att sätta ner dem direkt i jord? Ska jag i så fall sätta ut krukan på balkongen eller kan jag ha dem inomhus (med tanke på att det börjar bli ganska kallt utomhus...)
yla
jag förökar dom alltid genom o ta en bit o stoppa ner där jag vill ha den de fungerar ju nästan jämt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon