Full version: Cobaea scandens
Eleanor
Har under senaste mnaden tittat frtvivlat efter knopp i mina klockrankor, vet ju sedan tidigare att den r vldigt sen.... Frst idag ser jag sm knoppar... Sdde dom redan 19 feb (just mina frsdder fr jag noggrann dagbok ver!!! sleep.gif biggrin.gif ).
Hur tidigt ska jag egentligen s dom? Eller har de ingen chans hr i zon 3-4? Har ftt ngra enstaka blommor ngt annat r men d sdde jag senare & trodde det berodde p det.
Bladverket r jttefint & den klnger ivg hgt (jag har inte gdslat mycket). Mste f veta om det r ngon id till nsta r! smile.gif
Betty
Jag sdde Cobaea 24/3 -04 (jag med fr noggrann dagbok ver frsdderna) . Den sg ut s hr den 22/8. Har inte stt ngra i r fr jag tyckte den blommade s sparsamt och sent.
flower
frra ret sdde jag cobaea som inte fick mer n ngn blomma.. p hsten tog jag sticklingar av den och hade dem som krukvxter.. i vras satte jag ut dem och de har sttt ute hela sommaren och ftt ganska s mycket blommor.. fast det kunde ju grna ftt varit fler.. tnker gra likadant i r igen fr att se om det blir nnu bttre blomning nsta r.. isfall blir det sticklingar varje r hdanefter..
bikiv
Jag kpte en stor "frdig" klockranka i brjan p juni. Trodde att den skulle blomma... Tidigare r har jag frstt och aldrig ftt ngra blommor.

Men nu d?

Jo en endaste knopp som inte slagit ut... har vntat p den i tre veckor! Plantan har vuxit och vuxit (bara blad) och idag var stjlken som knoppen sitter p ca. 1 dm. men blomknoppen ser lika ofrdig ut!

Vxtplatsen r en sdervgg och jag har vattnat och givit gdning hela sommaren... men s trgt! Varfr?

Ska nog ocks prva att ta sticklingar fr att se om det blir ngot nsta r.
LadyAdina
*tigga lite* rolleyes.gif

Om ngon av er tar sticklingar och fr ver, snlla, PM:a mig! Jag skulle jttegrna ha en klockranka som inomhusvxt ver vintern, s fr den flytta ut till sommaren! biggrin.gif
Eleanor
Ja, det blir till att ta sticklingar d! Fast jag r frfrligt dlig p att klara av mina smplantor inomhus..... sad.gif .
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon