Full version: Cobaea scandens
Eleanor
Har under senaste månaden tittat förtvivlat efter knopp i mina klockrankor, vet ju sedan tidigare att den är väldigt sen.... Först idag ser jag små knoppar... Sådde dom redan 19 feb (just mina frösådder för jag noggrann dagbok över!!! sleep.gif biggrin.gif ).
Hur tidigt ska jag egentligen så dom? Eller har de ingen chans här i zon 3-4? Har fått några enstaka blommor ngt annat år men då sådde jag senare & trodde det berodde på det.
Bladverket är jättefint & den klänger iväg högt (jag har inte gödslat mycket). Måste få veta om det är någon idé till nästa år! smile.gif
Betty
Jag sådde Cobaea 24/3 -04 (jag med för noggrann dagbok över frösådderna) . Den såg ut så här den 22/8. Har inte sått några i år för jag tyckte den blommade så sparsamt och sent.
flower
förra året sådde jag cobaea som inte fick mer än ngn blomma.. på hösten tog jag sticklingar av den och hade dem som krukväxter.. i våras satte jag ut dem och de har stått ute hela sommaren och fått ganska så mycket blommor.. fast det kunde ju gärna fått varit fler.. tänker göra likadant i år igen för att se om det blir ännu bättre blomning nästa år.. isåfall blir det sticklingar varje år hädanefter..
bikiv
Jag köpte en stor "färdig" klockranka i början på juni. Trodde att den skulle blomma... Tidigare år har jag frösått och aldrig fått några blommor.

Men nu då?

Jo en endaste knopp som inte slagit ut... har väntat på den i tre veckor! Plantan har vuxit och vuxit (bara blad) och idag var stjälken som knoppen sitter på ca. 1 dm. men blomknoppen ser lika ofärdig ut!

Växtplatsen är en södervägg och jag har vattnat och givit gödning hela sommaren... men så trögt! Varför?

Ska nog också pröva att ta sticklingar för att se om det blir något nästa år.
LadyAdina
*tigga lite* rolleyes.gif

Om någon av er tar sticklingar och får över, snääääälla, PM:a mig! Jag skulle jättegärna ha en klockranka som inomhusväxt över vintern, så får den flytta ut till sommaren! biggrin.gif
Eleanor
Ja, det blir till att ta sticklingar då! Fast jag är förfärligt dålig på att klara av mina småplantor inomhus..... sad.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon