Full version: Kryddor
ettenna
Hej!
Hur mycket ska kryddplantor - timjan, mejram, rosmarin, citronmeliss tex - klippas ner inför vintern. Eller kan jag vänta med det till våren. Måste kryddorna täckas i landet eller klarar de en övervintring i Stockholmstrakten.
Tacksam för alla svar.
Fenja
De ska inte klippas alls innan vintern utan låt dem stå som de är så får de lite vinterskydd. Mejram är väl ettårig... tror jag... Timjan och citronmeliss klarar sig utmärkt oftast och Rosmarinen övervintrar du säkrast genom att ta in den i ett svalt, ljust utrymme.
Mvh
Fenja
Karamell
Jag bor i zon 1 och lät på vinst och förlust rosmarinen stå kvar ute tillsammans med dragon, mejram, timjan och oregano förra vintern. Klippte inte ner dem, men delade en del plantor och tog in ena halvan just in case... Täckte alla plantor med ett rejält lager av granris.

Resultat: Alla utomhus tog sig och har växt och frodats i sommar. De jag tog in tvärdog.

Så jag satsar på granris i vinter också smile.gif
ingrid fuxwall
Min timjan brukar jag inte klippa ner förrän till våren, just för att kunna ta lite vid behov under vintern.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon