Full version: OKÄND HOYA ! HJÄLP
Annelie32
Hej jag fick denna hoya inpå när jag köpte hoyor av en som sålde ut sina.
hon hade tappat bort namnlappen på den.

är det någon här inne som har någon som helst aning om vad det kan vara för något ????

den har väldigt styva blad

okay alltså den ligger i mitt album under okänd hoya
Annelie32
ingen som känner igen den? wacko.gif
Ina
Det skulle kunna vara en polystachya - är inte säker eftersom det kan vara jättesvårt att identifiera hoyor utan blommor. Även cinnamomifolia har liknande blad.
Annelie32
jo det förstår jag , men tänkte om någon hade en likadan och kanske såg likheten smile.gif
den har alltså väldigt tjocka blad , tjockare än carnosas blad och styva , går av om jag bryter på bladet så tjocka och styva är dom.

men inte så stora ungefär som carnosa stora fast rundare , ja ni ser ju bilden.
Therese.3z
Det är bara dumt om du gissar något namn och sätter en namn-ettikett på krukan, det är så väldigt stor risk att det blir fel, och sen så kanske du säljer en stickling eller två av den växten och det felaktiga namnet sprids ännu mer. Bättre att vänta tills den blommat med att fastställa identitiet.

(Jag har nyss köpt en växt som Hoya subquintuplinervis som har precis sådana där blad, men det namnet lär vara synonymt med Hoya pachyclada.. Verkar även säljas som Hoya sp. Chieng Mai och Hoya pottsii. Vilket som är rätt är en gåta och vilken sorts hoya mitt blad är är en lika stor gåta. *suck* )
Annelie32
haha ja jag får nog vänta tills den blommar eller säjaren hittar åt just den skivan med info , fick det intrycket att hon just flyttat.
har mailat och frågat igen smile.gif
pejori
tycker den likar ovarifolian smile.gif smile.gif
Annelie32
CITAT (pejori @ 12-09-2005, 09:49)
tycker den likar ovarifolian smile.gif smile.gif

nope den är det inte heller sad.gif

säljaren skulle försöka hitta cd skivan med nament sa hon.
så jag får nog vänta smile.gif
Zazu
den liknar min merillii lite, har din invikta bladkanter?
Annelie32
CITAT (Zazu @ 14-09-2005, 18:26)
den liknar min merillii lite, har din invikta bladkanter?

nope den har jag oxå och merrilli har ju mjuka blad
zimzalabim
Min merilli har då mycket hårda blad...........
Annelie32
hmmm min merilli har inte alls hårda blad , utan mer mellan.
Blomtokan
Då kan det vara en hoya purpureofusca. De är ganska lika bladmässigt men skildnaden är hårdheten.
rolleyes.gif
Annelie32
ja fast det är det inte heller då jag har en purpureofusca och den har mjuka blad.
haha jag får nog vänta tills hon jag fick den av hittar cd skivan och eller den blommar smile.gif
Zazu
annelie, kan du prova och ta en bild utan blixt?

mvh zazu
Annelie32
jag kan prova i helgen att ta utan blixt och lite närmare själva bladen , den är så svår att ta på tycker jag men jag ska försöka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon