Mian
Jag hittade dessa när jag surfade runt lite. Eftersom jag har en liten och bergig trädgård, så det ser ut som ett bra alternativ till ett vanligt land.
Är det någon som har erfarenhet av att odla i något liknande? Är det lika bra som det ser ut på bilden?

http://www.willabtradgard.se/special/Artik...1&Page=1&show=2
Eva St
Har båda sedan ett antal år tillbaka. Potatistunnan har jag väl inte fått någon jätteskörd i precis men om det beror på tunnan, sättpotatisen eller yttre betingelser vet jag ej. Men nog har det blivit några kok alltid.

Jordgubbstunnan har funkat hur bra som helst. Fått mycket bär vartenda år
bara någon enstaka planta har gett sig under denna tid. Den står ute på altanen hela sommaren. På hösten drar jag in den i ett inglasat uterum men där är lika kallt som utanför bara lite torrare. På våren börjar jag vattna upp den så sakteliga och ut med den på altanen och snart är den i full gång igen. Dessutom är den ju otroligt lättrensad. Grannbarnen gillar den skarpt eftersom det alltid finns jordgubbar att mumsa på på vägen in till mig.
Eva St
Mian
Det låter bra! Går det inte att övervintra jordgubbsplantorna ute i tunnan? Har varken uterum, garage eller växthus sad.gif
Eva St
Det går säkert bra. Vet egentligen inte varför jag drar in den varje höst men eftersom det funkat så har jag fortsatt att göra så.
Eva St
Mian
Tack så jättemycket för ditt svar! Då tror jag att jag slår till eftersom det var extrapris och allt :)
Eva St
Hoppas du blir lika nöjd som jag.
Eva St
nina L
Jag har köppt två stycken jordgubbstunnor. Först tvekade jag för att i katalågen så var de knallröda , mensom tur är så är de i verkligheten terrakottafärgade.
Marie zon3
Hejsan,

Jag funderar också på att köpa en sådan, hur ofta måste man vattna och gödsla? Byter man ut plantor och jord vart 4 år eller?

Framförallt är jag fundersam på om man måste vattna den varje dag eller?

Vilken slags jord skall man använda? Hästdynga, planteringsjord och vanlig trädgårdsjord i jämna propotioner eller?

Mycke frågor är det...

Tack på förhand Marie
Mian
Ja, färgen är verkligen avskräckande, så det blir ett extra plus i kanten att de inte är lika hemska som de ser ut :)
Eva St
Nej färgen är som tur är åt terracottahållet till.
Vattnat har jag gjort när det verkat vara behov av det och det beror ju mycket på väder och vind men inte tycker jag det torkat ut så väldigt fort. Det är ju ganska stor jordvolym i den så den håller sig ganska bra. Kan väl vara att facken torkar ut i början innan rötterna dragit sig längre innåt i tunnan. Dessutom finns det ett rör med som man kan vattna i men jag tyckte det blev underminerat i facken i början innan jorden satt sig så det ville poppa ut ur dessa. Senare när jorden satt sig har det däremot fungerat bra.
Gödslat har jag gjort "lite lagom". Med för mycket gödsel blir det bara en stor bladmassa.
På dessa år jag haft tunnan har jag inte bytt varken plantor eller jord fast jag har trott det varit dags i flera år att byta men har fått bra skörd hela tiden. En och annan planta har väl gett sig men de flesta är kvar från starten. Däremot fyller jag på jord varje år.
Jag har använt planteringsjord och det har varit helt ok.
Hälsar Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon