Full version: Identifieringshjälp
Mattsson
Är ny på forumet (och i trädgården....) och sällar mig till skaran som behöver identifieringshjälp! Har märkt att det finns många som är duktiga på det här på forumet!

Har lagt upp tre bilder i mitt fotoalbum på tre växter och vill nu veta vad de är för några.

Den första planerar jag att kasta ut...

Den andra växer som stora buskar, med vita plymiga blommor och skulle gärna, snabbt och enkelt ta över resten av trädgården om den bara fick, har jag märkt.

Den tredje växten har poppat upp i min ena kaprifol och börjat klättra med den. Trodde först det var ett rotskott, men....?

Tacksam för all hjälp!
violina
Du har inget album och jag kan inte tala om för dig hur du ska göra för jag har inte själv brukat allvar med att göra ett. smile.gif
Mattsson
Nu är det tillgängligt! smile.gif
karjo
Jag tror att nummer två är rönnspirea och att nummer tre är någon form av try. Ettan vet jag inte. Någon som har andra förslag? rolleyes.gif smile.gif
gunnevi
Jag tror att ettan heter Strålöga, en Inula. Blir jättestor. Jag har haft den många år i min trädgård och kallar den ELEFANTEN.
Tvåan ser ut som rönnspirea tycker jag också och trean kan vara try av något slag eller kanske snöbär, min bild är otydlig.
gunnevi
Ophelia
Jag tror att:

1. Strålöga (Telekia speciosa)
2. RönnSPIREA (Sorbaria sorbifolia)
3. Snöbär (Symphoricarpus albus)

smile.gif
gunnevi
Hej igen!
Jag var ute i trädgården och kollade. Jag har alla tre som du visade på bild och det är nog en rönnsumak, och inte som jag förmodade, den sirligare rönnspirean, på din bild.
Och strålögat är en Telekia och ingen Inula...
gunnevi
Mattsson
WOW! TACK!!

Visst har ni rätt!! Har googlat och kollat bilder och allt stämmer. Det är en Rönnspirea, sumaken verkar mer som träd så att säga.

Elefant var ett väldigt bra smeknamn på strålögat! biggrin.gif Är det nån som vill ha den (det växer dessutom småplantor runt omkring) så är det bara att komma och hämta! Den är för stor för min trädgård, helt enkelt!

Och snöbären verkar ha rymt från en buske några meter bort... rolleyes.gif Nu kan jag riva bort rymlingen med gott samvete!

Tack igen! Jag lär återkomma med en miljard fler frågor, eller så... laugh.gif
Fenja
1. Ålandsrot, tror jag att det är...
2 Rönnspirea
3. Snöbärsbuske

Mvh
Fenja
lilla mamma
Men Mattson var bor du?
Mattsson
I Stockholmsområdet!
lilla mamma
Det blev långt för att gräva blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon