Eva i Skåne
Min stuga ligger i bokskog. Där finns också en del småbjörkar och något liten gran, men så finns där också dessa buskar som jag inte vill ha där.
Jag vet inte vad det är, men bladen är ovala, lite läderartade och busken blir lätt en meter på en sommar. Den grönskar tidigt.
Jag klipper av alla skott, men det kommer snabbt nya. Det finns ganska många sådana här "buskstubbar" sad.gif .
Är det någon som vet vad detta är och om det är möjligt att bli av med? Jag har i och för sig inte försökt gräva bort dem, men det är stenig mark och jag misstänker att de rotbitar jag inte kan få upp kommer ge nya skott. Det verkar vara något väldigt livskraftigt för de avklippta skott som hamnat under löv och annat ris ser ut att kunna grönska igen nästa vår mad.gif
Jörgen
Jag undrar om du inte kan trötta ut busken genom att fortsätta klippa bort skotten, så fort dom kommer upp. Det kanske kan ta sin tid men jag hade nog provat det.
Betty
Jag tycker att det låter som om du har ett vanligt videsnår (Salix) vid din stuga.
Cilla
Ja det låter som någon slags salix. Pinnarna du klipper av kan du göra korgar, fläta staket och utomhuskomposter med.

För att minska uppkomsten av dem måste du gräva upp rotskotten och fräsa stubbarna, eller fortsätta att klippa av dem. Så småningom - men det tar tid - ger rotsystemet upp om det inte får näring av bladen.
stina
Kan man ta död på hassel genom att "trötta ut" rotsystemet med ständig avklippning av skott också? Jag kapade ner 4 stora hasslar i helgen och rotsystemen är gigantiska. Orkar inte gräva upp dom själv för det är stora stenar som rötterna kilat fast sig under. Vill inte heller släppa in någon maskin som förstör.
KURT
Man tröttar ut ALLA växter om man tar bort deras näringskälla=de gröna fotsytetiserande delarna av växten. Är skotten inte alltför tjocka så kan man använda gräsklipparen, annars gäller det bara att vara ihärdig med sekatören.
Eva i Skåne
Tack för hjälpen.
Jag fortsätter alltså att klippa ner. Det handlar om envishet här förstår jag unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon