Full version: Änglatrumpeter
AnitaO
Har tittat på grannarnas underbara änglatrumpeter.
Skulle vilja ha så klart smile.gif
Läste på nätet att hela växten är giftig.
Lite orolig blir jag då för hundarna.
Dom gnager ju och tuggar på det mesta.
Jag tror inte dom skulle röra själva plantan, men om det t.ex. ramlar ett blad eller en blomma
skulle dom nog kunna visa intresse.

Någon som vet mer?
Latmask
Jag har slängt min. Inte värt att riskera mina bebisar. Detta är kopierat från:

http://www.giftinformationscentralen.se/Al...&pDisplayType=0

Änglatrumpet
Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
AnitaO
Usch. Låter läskigt sad.gif
Jag kanske får fortsätta att beundra dom på avstånd.
kerstin z5-6
jag har haft mina stora ex i minst 10 år , varken hundvalpar kattungar eller människobarn har någonsin skadats av dem på något sätt ...
kemiska vätskor som smakar sött tex glykolen till bilen är tusen ggr farligare för husdjur än änglatrumpeter
Latmask
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2005, 14:27)
kemiska vätskor som smakar sött tex glykolen till bilen är tusen ggr farligare för husdjur än änglatrumpeter

Fast änglatrumpeter kan man inte förvara inne i ett låsbart skåp, det förtar glädjen med dem lite... wub.gif sad.gif

Det skar i hjärtat när jag slängde bort min, men jag är för rädd av mig. Skulle inte kunna njuta av den längre, sonen stoppar allt han hittar i munnen och nu ska vi få en till. Jag får köpa en sen när de är större i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon