Johan.S
11-09-2005, 13:24
Hur skördar man äpplen med verktyg på bästa sätt?
Naturligtvis är det bäst att plocka äpplen med händerna, men...
-När man använder sig av äppelplockare (äppleplockare) för att skörda frukt, ruskar man ofta om grenarna, så att frukt som sitter runt den man för tillfället är i full färd med att plocka faller ned.
Vill minnas det finns utrustning som är bättre än den billiga kronan med tygpåse som brukar marknadsföras.
Dessa bättre modeller tycks emellertid vara svårare att hitta ute i marknaden, dessutom är de sannolikt dyrare.
Vilka modeller finns det?
Var köper man dem?
Vilka erfarenheter vid användning finns det?
-Tips på lämpliga verktyg efterlyses!
Sommartorparn
11-09-2005, 14:42
Jag har en hemmagjord bestående av en konservburk fastspikad på en stång. Ett hack i konservburkens kant gör att man kan "knixa" av äpplet vid skaftet så att det ramlar ner i burken. Ingen aning om dom köpta modellerna är bättre eftersom jag aldrig har använt någon annan.
Vi använder en "fjärilshåv", typ. Tänkte faktiskt ta kort på den idag, men glömde. Det är en rektangulär håv, med bambuskaft på ett par meter. I framkanten på metallbågen som går längs med nätkanten har vi böjt till ett "V". Denna sticker man liksom in bakom äpplet, drar till lite, så lägger det sig fint i håven.
Jag är kass på att rita, men om man ser håven rakt framifrån så ser den ut ungefär såhär:
''''''''V''''''''
(skaftet pekar alltså rakt "in" och syns inte här)
Storleken på håven är kanske 20x20cm, V-et är väl ca 3-4cm brett.
I parken med historiska äppelträd där jag jobbat kommer äldre människor med de mest fantastiska äppelplockare. De flesta är mer än 50 år gamla och några är handgjorda.
Själv tycker jag att en bra stege är bästa plockaren. Stegen ska kunna ställas högt och stabilt som ett upp-och-nedvänt V och den ska ha stöd, dvs benen ska stå på en tvärslå som är minst 1,5 meter lång. Markerna på hösten när man plockar är för mjuk för att stegens fötter ska kunna ställas rätt ned i marken, de sjunker ned.
Jag har några gamla äppelplockare men tycker det är jobbigare att plocka med armarna uppåtsträckta, än att kunna plocka från stege.
Principerna om man gör en äppelplockare tycker jag är att:
- stången ska vara buslätt. Aluminiumrör av tunnaste sort.
- äpplet ska falla mjukt, helst i tygpåse
- kanten eller anordningen som man knixar av äpplet med ska inte vara för hög eller vass så att man skadar äpplena för mycket
Såhär ser vår egenhändigt tillböjda håv ut :

Den är rätt gammal, jag hade den som barn att fånga krabbor med tror jag... kanten är rundad och skadar inte äpplena, nätet är aningen grovt och kan fastna i kvistar, å andra sidan är håven väldigt lättmanövrerad och man kan ju se rakt igenom den utan problem. Jag har plockat hundratals kilo med den genom åren utan några som helst problem egentligen. Om man skulle designa en helt från scratch skulle jag dock göra den smalare, den är onödigt bred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.