Anki V
Då skriver jag Hässelklocka på fröpåsen. Blir det något av fröna får jag väl lägga ut ett foto om så där en 2-3 år för verifiering. laugh.gif

Jag har aldrig frösått perenner tidigare men försökt att läsa lite i AoT:s trädgårdslistor. Det finns tydligen inget helt rätt eller fel men jag uppfattade det som att man går tillväga ungefär som nedan:

I januari/februari sår jag och låter fröna stå i rumstemp. någon vecka sedan ställer jag ut krukorna på altanen i ca 4 veckor för köldbehandling. Efter det tar jag in dom och om fröna gror ställer jag sådden under ”tilläggsbelysning” och skolar sedan om efter ”behov”. Till sommaren gräver jag ner krukorna i något skuggigt hörn av rabatten.
Har jag uppfattat det ungefär rätt?

I våras när jag sådde frön av sommarblommor (med rel. gott resultat) fick jag ganska knubbiga och fina plantor. Då ställde jag in dom i svalskåpet under nätterna, 8-12 grader skulle jag tro. Är det något som jag ska fortsätta att praktisera? unsure.gif

Under dagarna kan jag knappast få tempen under 18-19 gr.

Mvh/Anki
kerstin z5-6
Allt rätt utom det första -så -låt fröna suga vatten 24 tim o ställ sen ut direkt -annars kan nån hinna gro, medan de andra som behöver kyla tjurar ..

-4 v verkar lite för kort tid -ställ ut dem 6 v-i stället
till sommaren gräver du ner PLANTORNA i rabatten .
Somliga ensvisas med att låta fröna gro ute på våren .. smile.gif

då är de /planten bara puttefnuttar o måste bo i kruka i kallbänk till sommaren därpå
men ska du ta in den o gro i feb -då har du rejäla plant i maj redan ...
Har du en metod som funkar -så praktisera den
Lycka till -
du får meddela resultatet här
Anki V
Tack, Kerstin.

Nu blir det att prova! rolleyes.gif

Jag har faktiskt ganska många "prova" på gång tongue.gif

Den ena halvan av min rabatt börjar bli rätt full av nedgrävda krukor med diverse "fådda" dagliljeembryon i. Jag har också några krukor med "pallade" små groddknoppar från liljor. I dag fick jag lökfjäll från en vit krollilja som jag stuckit ned i en kruka.

Sedan är den några krukor med sticklingar från Paradisbuske och från Schersmin. Jag har också gjort en avläggare från Paradisbusken ifall inte sticklingarna skulle ta sig men sticklingarna ser friskare ut än avläggaren i alla fall på de ovanjordiska delarna.
under har jag inte vågat titta ännu eftersom jag läst här att "petdöden" är den farligaste av alla dödar.

På vägen hem från jobbet idag samlade jag på mig lite frön från Blå salvia

Äntligen har jag fått möjlighet att odla och dessutom med hjälp av detta forum wub.gif
Det är så spännande!!!!!

Tusen tack!!!
kerstin z5-6
och i januari februari kommer du at drabbas av fröfrossan .. men skyll inte på mej blink.gif blink.gif blink.gif ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif
Här är en länk till perenner via frö
om du inte redan har katalogen -? beställ-den är gratis med massor av såråd
Jelitto
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon