Gudahov
11-09-2005, 17:43
Satte sorten Solist i slutet av maj. Alla 21 plantorna tog sig fint och i mitten av juli var de redo att ätas. Men i början av augusti dog alla plantor - blasten vissnade ner på några dagar.
Har inte tagit något av potatisen på två-tre veckor, men när jag skulle göra det idag, så visade det sig att i stort sett varenda potatis är perforerade med hål och delvis uppätna inifrån. Hålen är cirka 3-5 mm i diameter och varje potatis har 1 till 5-6 hål i sig.
Det är första gången jag odlar potatis och gjorde det mer som ett experiment ute på torpet. Har inte kunnat rensa i den omfattning som är nödvändigt - kan det bero på det?
Marken har troligen varit i träda i 10-tals år, kanske att det varit potatis i landet någon enstaka gång under denna tid. Troligen är det över 50 år sedan det var någon mer omfattande odling på platsen.
Hänger vissnandet av blasten ihop med djuren som äter upp själva knölarna? Vad är det för djur som gör på detta viset? Och vad kan jag göra för att bli av med detta nästa säsong?
Ophelia
11-09-2005, 18:12
Jag gissar att det troligtvis är knäpparlarver som varit på och kalasat i potatisarna. Dessa larver brukar finnas speciellt i jordar som inte varit brukade på ett tag och är gräsbevuxna. De käkar bårde potatisen, potatisens rothals och rötterna. Troligen är de det som gör att blasten hänger.
Knäpparlarven är en liten orangegul sak som är ungefär 1-2 cm, den syns väl i jorden p g a sin färg.
Bästa sättet att minska/bli av med dem är att gräva/plöja upp marken som varit gräsbevuxen och låta den ligga i öppen träda något år. Finns även fällor och man kan lura dem genom att lägga lite potatisbitar här och där i jorden (täck lite med jorden) och ta bort dem när larverna är där och kalasar. De försvinner efter ett tag när man odlar, varjefall minskar. kanske kan du odla något som inte larverna är förtjusta i.
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2005, 18:15
Vissnande blast skulle jag gissa var potatisbladmögel den brukar dyka upp, vill man undvuika den så odlar man bara färskpotatis + förkultiverar knölarna, skördar man tidigt brukar inte bladmöglet hinna slå till.
Hålen gissar jag var knäpparlarver för jag tycker det låter som landet legat oanvänt och gräsbevuxet (träda = man bearbetar jorden hela tiden så det bara är öppen jord, det tror jag inte stämmer med din odlingsplats). Knäpparlarverna lever i gräsbevuxen mark, de är larver i 2-3år innan de blir vuxna, tar man bort gräset och planterar någon form av rotsak el liknande ex. potatis, morötter, lök så brukar de äta hål i dessa. Efter några år då de har blivit vuxna så brukar antalet minska tills dess kan man ex. odla sånt som inte har en uppsvullen stam/rot som man äter ex. sallat, ärtor, bönor, squash, mangold mm.
Gudahov
11-09-2005, 18:47
Jag är så imponerad! Tack ni underbara nänniskor.
Tittade inte så noga efter själva djuret, men nog var det brandgult/orange kring hålen. Knäpparlarver.
Visst, landet (det är en cirka 100 kvm stor hage, inramad av en gammal stenmur) är igenvuxet av gräs, nässlor och en växt som växer med djungelfart. Röjer man ned den, så är den snart igång igen. Bladen är stora och filtiga och den har blå blommor - någon som vet? Upp till drygt en halv meter höga.
Bra tips med att odla annat i några år. Vad är bästa sättet att börja? Skall jag t.ex. jordfräsa allt nu i höst inför vintern? Eller måste jag spadgräva bort alla rötter? Alla förslag mottages med stor tacksamhet.
/Claes
Ophelia
11-09-2005, 18:53
Det beror på vad du har för jord tycker jag och hur stort landet är. Det kan ju vara bra att vända ner grässvålen för den återgår ju och blir jord. Personligen är jag lite anti mot jordfräs om du har en lerjord för det kan innebära att din jord kittar samman och blir ett he...vete att bruka sedan. Är det högt med gräs så kanske det ska slås först och tas bort annars blir det väldigt mycket som ska brytas ner.
Den där växten kanske kan vara vallört?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/s...ph/sympasp.html
*Felix matte*
11-09-2005, 19:47
Vi hade potatis i tre hinkar i år... endast en av dem blommade och i just den hinken fanns bara några potatisar.
I de andra två var potatisarna fler och större.
Ophelia
11-09-2005, 20:03
Vad var det för färg på hinkarna där du fick potatis och vad var det för färg på hinkarna där du INTE fick potatis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.