Gudahov
Hej alla blomstervänner,

Själv är jag vän av blommor, men okunnig. Skulle gärna vilja veta vad detta är för blomma som växer vid torpet. Den blir 1-1,5 meter hög och själva blommorna är mer violetta än på fotot. De har blommat sedan i mitten av augusti och gör det ännu (odlingszon 4, 5 mil nordost Göteborg).

Tacksam för all hjälp och information om blomman.
Maria i Helsingborg
En klen stormhatt, kanske? wink.gif
stina
Är det inte en trädgårdsstormhatt???
Ophelia
Det där är en urtjusig storhatt smile.gif smile.gif Såvitt jag vet en Aconitum napellus.

Den är giftig så tugga inte på den.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som en stormhatt (Aconitum) jag.

Här hittas Aconitum bilder
Maria i Helsingborg
Oj, hann knappt ändra innan ni andra såg fadäsen laugh.gif rolleyes.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-09-2005, 19:16)
En klen stormhatt, kanske? wink.gif

Vaddå? Vi såg absolut INGENTING!!! wink.gif

Jag har några olika typer av stormhatt. En som är köpt på Rosendahl som "äkta stormhatt". Den är kraftig och rättuppstående. Och en som är köpt som "trädgårdsstormhatt" och den ser ut precis som den på bilden. Mycket tunnare och klenare i konstruktionen.

/Stina
Ophelia
CITAT (Maria i Helsingborg @ 11-09-2005, 19:19)
Oj, hann knappt ändra innan ni andra såg fadäsen laugh.gif rolleyes.gif

Sånt händer, man tänker på en sak och skriver en annan biggrin.gif biggrin.gif

Det är typiskt mig. rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Tack, Stina och Ophelia, nu känns skammen inte så svår att bära längre laugh.gif
Gudahov
Wow!

Det här var fantastiskt. Tack så hjärtligt för hjälpen!!! Vilka trädgårdssnillen ni är.

Trädgårdsstormhatt alltså.

Någon som har något att berätta om den? Den är giftig. Något mer?
Ophelia
Det finns en hel del olika stormhattar både i Sverige och runtom i världen. De man kanske stöter på som mest är nordisk stormhatt och äkta stormhatt men det finns även elfenbensstormhatt. Jag har även köpt frön av en kinesisk stormhatt som inte har svenskt namn, ska påminna en del om elfenbensstormhatten. smile.gif

Lite kuriosa om stormhatten rolleyes.gif

http://home.swipnet.se/~w-37249/GIFT.HTM

http://home.swipnet.se/~w-47128/Storm_ab.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/...ni/aconlyc.html
Gudahov
Tack för alla svar och inte minst länkarna, där en lät meddela:

Giftig dos och förgiftningssymptom: Barn har blivit förgiftade när dom har ätit eller sugit på växten. Det räcker faktiskt med att man är i kontakt med bladen en längre stund, så får man förgiftningssymptom. 2 - 4 g av jordstammen, vilket motsvarar 3 - 6 g akonitin, kan leda till döden. När man ätit av växten börjar det genast bränna i mun och svalg, man börjar kräkas och får diarré. Sedan får man myrkrypningar som börjar i fingrar och tår och sprider sig vidare i kroppen. Man förlorar känseln, blir törstig och får svårt att svälja. Därefter blir man kallsvettig och får huvudvärk och ångestkänslor. En uppstigande förlamning är typisk för akonitinförgiftning. Pupillerna dras samman och reagerar så småningom på ljus, tårarna börjar rinna, man får kramp i ögonmusklerna, synrubbningar och får svårare att både tala och höra. Man är vid medvetande in i det sista. Döden, som inträffar inom en till två timmar, orsakas av andningsförlamning och /eller kammarflimmer.

Det låter nästan som en blomma man inte skall ha. Är det någon som har erfarenhet av blommans giftighet, kan hundar tänkas få för sig att smaka?
kerstin z5-6
Ingen fara alls -fröna är inte goda -inte blommmorna heller -
Du kan lugnt ha den

Dessutom har en trädgårdsvän jag känner provätit dem utan problem -smile.gif

Finns även klättrande form A hemslyanum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon