lilla mamma
11-09-2005, 18:32
Kära forumister, är det ngn som fått fröer över eller tagit egna av alla sorter? Jag byter eller köper gärna redan nu.
Jag hänger på, har lovat tomatplantor till både dagis och grannar.
Maria i Helsingborg
11-09-2005, 19:56
Jag har fröer från en jättetrevlig ampeltomat - häng, produktiv, småtomater - önskar rolig, gärna färggrann eller rolig form, frilandstomat
En liten tanke ... om ni sår tidigt så fungerar sticklingar från fröplantorna också !
inte att för glömma när en del fröer är alldeles för dyra jämfört med behovet av plantor !
JÅJ
lyckero
15-09-2005, 10:28
Hej!
Jag har fröer i mindre upplaga av lite olika sorters tomater.
Bloody Butcher
Feuerwerk
Gardener´s Delight
Green Bell
Mirabell (gul)
Krim ("svart")
Pink Ping Pong
Red Pearl
Red Robin (miniplanta)
Sweet Cherry
Tiny Tim (liten planta)
Zao Fen
maila mig vid intresse
mvh Lyckero
Hur tar ni frö från tomat? Själv sådde jag ju färska tomatfröer (se annan tråd) i början av sommaren, vilket gick över all förväntan bra.
Men frö från tomater nu måste ju torka för att sparas till våren. Hur gör ni?
lyckero
16-09-2005, 08:57
Jag skrapar ur kärnorna och lägger dem i en glasburk, eventuellt med lite vatten om det ser torrt ut. Skruvar på locket och väntar tills köttet runt kärnorna ser ut att släppa = jäser. Sköljer med vatten och skakar burken så att allt kött lossnar. Häller upp på hushållspapper eller i kaffefilter och låter torka. Klart.
mvh Lyckero
kan gebort eller byta två olika sorter: bloddy butcher extra tidig busktomat och dansk export friland.
har använt 3-4 frön ur varje förpackning.
jag är helt pank så jag skickar helst inte frön, bor i sthlm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.