Full version: Snigelfarm
rosita
Kan ni tänka er, jag tömde kökskomposten i dag och då hittar jag 5 - 7 feta sniglar under bottnen! sad.gif Dessutom säkert 1000 små snigelägg, som ser ut som små vita plastkulor! mad.gif mad.gif mad.gif Där hade man tur, för nu kunde jag ta undan äggen som annars snart blivit nya sniglar, som kunde livnära sig i min köksträdgård!!! mad.gif Jag visste ju att sniglarna trivs i trädgårdskomposten och där hittar jag alltid sniglar! Men att de var så påhittiga att gömma sig under kökskomposten, nära och bra till maten, det kunde jag aldrig ana. unsure.gif Så kära vänner, kolla under era slutna behållare! Där finns många små håligheter att gömma sig för en mördarsnigel! sad.gif
Kan någon komma på nåt man kan göra för att hindra dem att göra om det när jag ställer tillbaks behållaren? Jag vill ju inte ha en snigelfarm! mad.gif
Kan man lägga nåt under behållaren t ex? wub.gif
jåj
Sniglarna är ett elände men det finns ett GIFT (!) som i dannmark är godkänt för ekologisk odling, 25Kg kosta 850 dkr !

Samma som vi hobbyodlare får köpa .... för 180 - 250 Kr / Kg

JÅJ

P.S
Garta i Danmark är en bra affär att besöka vid en tur med bilen smile.gif
kristerh
CITAT (rosita @ 11-09-2005, 19:56)
Kan någon komma på nåt man kan göra för att hindra dem att göra om det när jag ställer tillbaks behållaren? Jag vill ju inte ha en snigelfarm! mad.gif
Kan man lägga nåt under behållaren t ex? wub.gif

Du kan ställa den på något plant underlag som förhindrar sniglarna från att krypa in, tex betong eller hårt packad jord, alltså ta bort alla små hål de kan använda för att ta sig in i komposten.
krister
silos
Kan man äta dessa "mördarsniglar"?
stina
CITAT (silos @ 20-09-2005, 19:18)

Isch vad äckligt!!!!!!!!! ohmy.gif
silos
CITAT (stina @ 20-09-2005, 21:39)

Isch vad äckligt!!!!!!!!! ohmy.gif

Men vi människor äter väl sniglar och jag undrar om man kan äta just den sorten av sniglar som kallas för mördarsniglar.
Antagligen vi inte kan äta dessa sniglar annars hade folk varit efter dessa sniglar och kanske till och med tjänat pengar.
kristerh

Det kan du säkert om du vill unsure.gif men de är vansinnigt slemmiga så du skulle nog bara ha slem i grytan wink.gif laugh.gif
krister
silos
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 11:30)

Det kan du säkert om du vill unsure.gif men de är vansinnigt slemmiga så du skulle nog bara ha slem i grytan wink.gif laugh.gif
krister

Okej smile.gif
Eva i Skåne
Jodå, de lär vara ätliga wacko.gif . Inte för att jag skulle.... ohmy.gif

Jag har sett recept både i tidningar och här på forumet, förra året tror jag.
Hannele
CITAT (silos @ 21-09-2005, 10:56)
Antagligen vi inte kan äta dessa sniglar annars hade folk varit efter dessa sniglar och kanske till och med tjänat pengar.

Eftersom inga djur äter den, utom myskankan, kan den inte vara delikat.
Att en restaurang gjorde stuvning på mördarsniglar och fick massa gratis-reklam både i tv och i tidningar, beryder inte att de är ätbara. Jag såg programmet, hur dom tömde plastpåsen med sniglar direkt i grytan, äckligt!
"Riktiga" ätsniglar låter man ju gå på tidningar, svälta och tömma magen några dagar innan man stoppar dem i kastrullen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon