Helen B
11-09-2005, 18:57
Hej,
I våras planterade vi avenbok. Vi fick över 20 plantor som jag krukade i väntan på plantering "på riktigt". De har vuxit till sig mkt bra i krukorna. Tanken är att jag ska plantera de i jord nu (det har inte gått tidigare för vi ska till veckan fixa i ordning uppfarten). Mitt dilemma är : Jag läste i DN att avenbok ska man inte höstplantera. Gäller det bara barrotade plantor eller även krukade. Vad ska jag annars göra med alla plantor som står i krukor
Någon som kan hjälpa mig
violina
11-09-2005, 19:33
Tror att de klarar sig bättre om du gräver ner dem än lämnar dem i krukorna över vintern. Det finns så många regler men ibland funkar det ändå trots att man struntar i vad som är mest lämpligt.
Kalle Mandelstam
18-09-2005, 19:08
Krukade plantor är mindre känsliga för "rätt" planteringstid än barrotade, jag instämmer med violina att du bör få ner de in jorden innan vintern.
Plantera på bara!
Det är bara bättre att plantera dem när de gått i vila, och avenbok går i vila mycket sent. Därför rekommenderar man vårplantering. Men kan du vänta till senare i höst (man kan plantera så länge det går att gräva), så är det bättre.
Big Gardener
20-09-2005, 09:26
Som Kurt säger avmognar avenbok ganska sent. En bra tumregel är att plantera dem efter den femtonde november. Samtidigt är välrotade, krukodlade plantor mindre känsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.