Trädet (ZonV)
11-09-2005, 20:03
Svängde förbi en handelsträdgård och gjorde ett impuls köp av Ginnalalön.
På lappen ska den tåla zon v är en E planta. Har surfat runt och blir inte mer än tre meter. Min fråga är hur växer och trivs din Ginnalalön om du bor i zon v?
Ska bli extra fin på hösten med rödalöv. Hade bara en kvar...
Någon som har frö av den?
Jag bor i zon 6 och känner till flera här omkring som har Ginnalalönnar. ja de får en jättevacker höstfärg, blir alldeles röda. Tyvärr har jag ingen själv - ännu... Planerar att köpa en nästa vår.
Trädet (ZonV)
11-09-2005, 21:30
Låter bra att Ginnalalönnar klarar av zon 6 med! Ja, om du tänker köpa trädet med, tror du nog på trädet!! För jag surfade in på E-planta.com, där ska den bara klara zon 4-5. Dina grannar har nog gett trädet bra mickroklimat?! Eller så är trädet inte nog testad, fick lätta frostskador i Öjebyn...
oki, tack för svaret kan nog bli ett intressant träd att se hur det utvecklas med tiden.
wolkenkrabber
11-09-2005, 21:47
tror inte det är mikroklimat, här i ÖStersund finsn det ginalönnar som bukar i parker tror tom att jag har sett dem som träd. kan cykla en liten om väg på väg till skolan imorgon och fota,
Trädet (ZonV)
12-09-2005, 12:44
oki, då kan man kanske säga den klarar zon 6 med. Bra, då ska den väl växa hyfsad hos mig med.
Inte behöver du fota, blir det inte lite överarbete för dig?
Om du har gjort det, tack!
kerstin z5-6
12-09-2005, 12:58
Den klarar sig fint hos mej -i snålblåst o norrläge blir den knotog o växer långsammare -såklart .. än den som står i woodlandläge -mer skyddat -Upphöjd plantering o vid grop är bra
Trädet (ZonV)
12-09-2005, 15:01
oki, då ska doppa trädet genom att gräva upp den och ge den en -Upphöjd plantering. Den är hyfsad vindskyddad.
Tack!
wolkenkrabber
12-09-2005, 16:15
några av dem

närbild, den vart suddig pga blåst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.