Full version: Ginnalalönn
Trädet (ZonV)
Svängde förbi en handelsträdgård och gjorde ett impuls köp av Ginnalalön.
På lappen ska den tåla zon v är en E planta. Har surfat runt och blir inte mer än tre meter. Min fråga är hur växer och trivs din Ginnalalön om du bor i zon v?
Ska bli extra fin på hösten med rödalöv. Hade bara en kvar... sad.gif
Någon som har frö av den?
Betty
Jag bor i zon 6 och känner till flera här omkring som har Ginnalalönnar. ja de får en jättevacker höstfärg, blir alldeles röda. Tyvärr har jag ingen själv - ännu... Planerar att köpa en nästa vår. smile.gif
Trädet (ZonV)
Låter bra att Ginnalalönnar klarar av zon 6 med! Ja, om du tänker köpa trädet med, tror du nog på trädet!! För jag surfade in på E-planta.com, där ska den bara klara zon 4-5. Dina grannar har nog gett trädet bra mickroklimat?! Eller så är trädet inte nog testad, fick lätta frostskador i Öjebyn...
oki, tack för svaret kan nog bli ett intressant träd att se hur det utvecklas med tiden.
wolkenkrabber
tror inte det är mikroklimat, här i ÖStersund finsn det ginalönnar som bukar i parker tror tom att jag har sett dem som träd. kan cykla en liten om väg på väg till skolan imorgon och fota,
Trädet (ZonV)
oki, då kan man kanske säga den klarar zon 6 med. Bra, då ska den väl växa hyfsad hos mig med. biggrin.gif
Inte behöver du fota, blir det inte lite överarbete för dig?
Om du har gjort det, tack!
kerstin z5-6
Den klarar sig fint hos mej -i snålblåst o norrläge blir den knotog o växer långsammare -såklart .. än den som står i woodlandläge -mer skyddat -Upphöjd plantering o vid grop är bra
Trädet (ZonV)
oki, då ska doppa trädet genom att gräva upp den och ge den en -Upphöjd plantering. Den är hyfsad vindskyddad.
Tack!
wolkenkrabber
några av dem

närbild, den vart suddig pga blåst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon