Full version: Konisk slungspade
Johan.S

Jag har dessvärre brutit av skaftet på en gammal spade.
Tråkigt med tanke på att den var idealisk vid tillexempel nedgrävning av vattenslang.
Man kan förhållandevis enkelt gräva ganska djupt, med minimal mängd uppskottat material.
Utformningen är i princip som en smal grävspade (s.k."slungspade").

Spadens blad är gjort av 2,5mm stålplåt.

Bladets bredd i överkant är 135mm

Sidornas är vinklade, så att den är något smalare längst ned. Vinkeln är 2½°/sida (=total vinkel: 5°).

Frågan är om denna typ finns att köpa någonstans ifrån. Det finns nu för tiden dessvärre inte många spadfabrikanter kvar här i landet.

KURT
Om det BARA är skaftet som är av så borde det väl gå att byta det? Även om man inte kan köpa "tomma" spadskaft så kan man väl köpa en annan spade och "slakta" den för att få ett fungerande skaft?
Johan.S

Alldeles riktigt.
Man kan faktiskt köpa lösa träskaft från tillexempel "Fiskars" (har faktiskt gjort det).
Emellertid passar inte deras till just denna spade, då deras skaft är något svängda.

sad.gif

KURT
CITAT (Johan.S @ 12-09-2005, 21:19)

Alldeles riktigt.
Man kan faktiskt köpa lösa träskaft från tillexempel "Fiskars" (har faktiskt gjort det).
Emellertid passar inte deras till just denna spade, då deras skaft är något svängda.

sad.gif

Trivs man med en riktigt bra spade så tror jag ändå att det är mycket lättare att hitta ett nytt skaft än att hitta en ny spade! I värsta fall få man väl helt enkelt göra ett helt eget nytt skaft.
gammelnalle
hmmm kan det vara en "kabelskyffel" du egentligen har??

iså fall finns den bl.a. hos Jula
http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-700069

björn
Johan.S
Tack för tipsen!
Nej, någon kabelskyffel är det inte... -Tror att typen egentligen kallas "Täckdiknings-slungspade" eller liknande.

I stort sett ser den ut som den vanliga slung-spaden, med den skillnaden att bladet på min är kilformat ända uppifrån och ända ned, samt nästan platt i botten.

Vanlig slungspade

Funderade först på att köpa en vanlig slungspade från tillexempel Fiskars eller Karlstadredskap och kapa sneda kanter på en sådan, men jag tappade lusten till detta när jag upptäckte att deras slungspadar inte har tillräckligt höga blad för att kunna åstadkomma en exakt kopia.

Nu funderar jag på att försöka tillverka ett nytt träskaft själv, och montera ett handtag från Fiskars längst upp.

Här följer en liten jämförelse mellan slungspadar:

Karlstad Redskap (Karlstad Avalon AB) art.nr: 10001
Total längd: 1270 mm
Bladets bredd: 165 mm
Bladets längd: 460 mm

Fiskars (FISKARS BRANDS, INC.) art.nr: 2002
Total längd: 1260 mm
Bladets bredd: 150 mm
Bladets längd: 445 mm

"Min spade" av fabrikat: _ _
Total längd: 1160 mm
Bladets bredd i överkant: 135 mm
Bladets bredd i underkant: 94 mm
Bladets längd: 470 mm

// Johan.
Johan.S

Till sist fick jag trots allt tips om en leverantör av denna spadtyp... -I Danmark. !?!

Denna är i och för sig något mindre än min gamla, men trots allt rätt modell.

// Johan. smile.gif

gammelnalle
Kul att du hittade "din " spade till slut... och att vi fick lära oss vad en slungspade är....

b
mulle
Och jag som är verktygsfetischist fick ju klåda i grävmusklerna. Vad annat än vattenslangar använder du den till?
Mulle
Johan.S
CITAT (mulle @ 22-09-2005, 20:59)
Och jag som är verktygsfetischist fick ju klåda i grävmusklerna. Vad annat än vattenslangar använder du den till?
Mulle

Den är nog ursprungligen tänkt att använda till att gräva ner dräneringsrör (tegelrör) med, men jag har använt den till slang.

Övrigt... ?!?
Det är väl så med grävredskap att i bland känner man sig lite rådlös, då får man öppna sin redskapsbod och prova sig fram. biggrin.gif

Millan Ö
Gräva ner slang... Jag brukar ha en s k "svettslang" (alltså en slang med hål i, som ligger i rabatten och läcker ut vatten. Den är visserligen svart, men inte så snygg. Kan man gräva ner den tro, och hoppas att vattnet tar sig ut ur porerna, eller är det risk för att hålen täpps till då? Det kanske inte är sådan slang du har grävt ner? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon