jan007
Hej!
Vi har en ca 20 x 3 m stor rabatt som sluttar nedåt ett skogsparti i ena änden av trädgården. Ena änden mest sol, andra änden mest skugga. När vi köpte huset för några år sedan var denna slänt fullständigt igenväxt av ogräs, och i samband med en omfattande dränering runt hela huset rensade vi bort allt ogräs som fanns där och flyttade dit alla övriga perenner/rosor tillfälligt. Nu är dessa växter lyckligen tillbakaflyttande, men pga tidsbrist/graviditet som satte stopp för grävande ett tag har vi tyvärr inte kunnat hålla efter utan ogräset har växt upp igen. Jag skulle så väldigt gärna vilja ha en fin slänt men har ingen möjlighet att fylla detta ganska stora och lite avsides område med nyköpta perenner. I övrigt finns inte så mycket att föröka från själva trädgården. Om jag nu tar ett nytt krafttag och rensar bort allt ogräs igen, är det då någon som har bra tips på hur man enklast och billigast fyller ut med nsabbväxande perenner? Kan men tex ta frön själv från lupiner eller liknande? Eller har någon tips på bra och lätta växter att driva upp själv?

Vore mycker tacksam för svar! Hälsningar desperat Värmlandsnovis.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag tänkte nämna några perenner som sprider sig snabbt:
Praktlysing
Såpnejlika
Ulletternell
Hosta
Brinnande kärlek
Akleja
Lupin
Blodoxalis
Vårkrage
Lungört
Daglilja
Mattram
Temynta
Fänrikshjärta

Marktäckare:
Prydnadsjordgubbe
Vintergröna
Revsuga
Ormöga
Silverarv

Frösådder av perenner är inte riktigt min bag, men om du söker på perennsådd till exempel här på forumet så hittar du tidigare trådar om detta.

Mvh
Fenja
jan007
Har inte varit inne på ett tag, men iallafall sent omsider: tack för tipsen Fenja!!!!
Hannele
Såpnejlika och lupin ska du vara försiktig med.
Speciellt såpnejlikas rötter är nästan omöjliga att få bort.
Lupin kan man hålla i skack, om man klipper bort fröställingar.
mulle
Jag såg nyligen en stor, brant slänt med bergenior och bladen bildade en jättesnygg matta.
Hon som har den berättade att den är totalt ogräs- och skötselfri och det enda hon gör är att hon årligen klipper bort blommorna för dem gillar hon inte.
Så om du tycker om blad kanske bergenior är en ide.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon