Full version: Rangliga pellargonier
Monica R
Mina Pellargonier som jag drivit upp själv är jätte fina men stängeln som blommorna sitter på är mycket längre än de normalt brukar vara. Vad kan det bero på? Något att göra åt det?
Monica R
Ingen som vet?
Carex
Har du toppat den och så? Småplantor brukar bli finare om man toppar dem tidigt på säsongen, självklart fördröjs blomningen, men ett vackrare exemplar.
Prova det nästa år! Hade det varit på vårvintern hade jag satsat på för lite ljus, men nu är det ju sensommar.
Monica R
CITAT (Carex @ 12-09-2005, 11:55)
Har du toppat den och så? Småplantor brukar bli finare om man toppar dem tidigt på säsongen, självklart fördröjs blomningen, men ett vackrare exemplar.
Prova det nästa år! Hade det varit på vårvintern hade jag satsat på för lite ljus, men nu är det ju sensommar.

Okey. Ja, det vågade jag inte göra för dom var så små och trodde aldrig dom skulle blomma överhuvudtaget. Men jag skulle nog gjort det i alla fall.
liv
Men det finns väl en del sorter som har längre strängel???
I alla fall på somliga av mina . Du kanske har en sånn sort ??????
Sonja.S
Jag har ca 10 olika sorter, blev pelargonbiten förra året och provade på att övervintra en del. Jag har förstått och sett att det är väldigt olika på sorterna. En del har jättelång blomstängel och en del kort. Likaså växer en del sorter och blir knubbiga av sig själv, andra blir rangliga. Tycker att det verlar hänga ihop litegrann, rangliga sorter har långa blomstänglar. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon