Full version: Äppeltråd 2005
Pirum
Efter att Transparente Blanche-äpplena mognat, och ätits upp, utan att jag orkade föreviga dem med kameran, så tänkte jag nu vara lite duktigare. Visserligen med mobilkamera, menmen, kanske kan jag få bättre kamera nästa år.

Såhär blommade Oranie tidigare i vår :

Och såhär ser frukten ut :

De flesta Oranie-äpplena är ännu inte mogna, och till skillnad från många andra sorter så tycker jag att Oranie smakar lite "klent" när de är omogna. Men några av dem är tillräckligt mogna för att ätas, och de smakar helt suveränt smile.gif
Jag är mycket glad över att Oranie går så bra i år hos oss. De har gått dåligt, knappt alls, i flera år på raken tidigare. De flesta äpplena ser helt PERFEKTA ut, men en mindre del (20% kanske?) är angripna av...tja...några maskar eller nåt. Jag bryr mig inte, vi får mer Oranie än vi hinner äta upp ändå.

Melba är ett annat äpple som är precis på gränsen till att bli ätmogna. Tyvärr får vi inte många av dem i år, och de vi får sitter lite otillgängligt till. Så jag kastar in en bild jag tog förra året :

Melba är ett hyfsat gott äpple om det är kallt, helt nyplockat, och absolut inte för moget. Men pga dess skorvbenägenhet så kommer vi nog att göra oss av med trädet, och inte vara alltför ledsna över det.

Andra äppelsorter som går att äta är en gammal okänd sort som jag tyvärr korkat nog inte tog kort på. Får bli lite senare, den är nog mer mogen om en vecka eller så.

En orsak till att jag startade den här tråden är att jag nästa år kommer att undra när tusan "äppelsort xyz mognade förra året" smile.gif Kan vara intressant att se vilka äpplen man äter i olika zoner etc också, och när.
renate
Det är första gången jag kika in i denna tråd,alså Köksträdgården....
Jag har ett Äppelträd 'Sävstaholm' så här ser äpplen ut.

Så såg det ut i maj då trädet blommade.
silos
Jag plockar äpplen ifrån ett träd som ingen äger och oj oj vilka jätte goda äpplen de är men jag vet inte sorten men det gör inget.Jag äter flera äpplen om dagen och skall även gör äppelmos och saft av dessa "vilda" äpplen.
Pirum
CITAT (renate @ 15-09-2005, 10:31)
Det är första gången jag kika in i denna tråd,alså Köksträdgården....
Jag har ett Äppelträd 'Sävstaholm' så här ser äpplen ut.

Oj, det var sannerligen en fin röd färg på dem, det måste vara den röda varianten av Säfstaholm smile.gif Själv har jag bara den mer "vanliga" varianten (antar att den är vanligare iaf) som inte är lika färgsprakande.

Silos : jättebra att du tar vara på naturens gåvor! Alltför många äpplen hamnar på marken och bara ruttnar bort. Visserligen till stor glädje för många småkryp antar jag smile.gif
Lyckas själv inte använda alla äpplen vi får, men äter flera stycken varje dag smile.gif
Svante, zon 1
Vi fick nästan inga äpplen i år. Varken Ingrid Marie eller Gravenstein gav något. Jag vet inte varför, kanske beskar jag för mycket förra året, men jag tror egentligen inte att det beror på det.
renate
Jag ska beskära mitt Sävstaholm ganskar hårt,sedan ska min svägerska hjälper mig att ympa in en sort som hon ha,då har jag 2 sorter på ett träd.
Sävstaholm mognar tidigt och blir snabbt mjöligt,till Äppelkaka och mos är det perfekt,smaken är god,jag äter med flera om dagen.Bra Silos att du tar vara på det som finns,hade du bott nära mig kunde du plocka hos mig. rolleyes.gif laugh.gif
Helen B
CITAT (Svante @ zon 1,15-09-2005, 16:25)
Vi fick nästan inga äpplen i år. Varken Ingrid Marie eller Gravenstein gav något. Jag vet inte varför, kanske beskar jag för mycket förra året, men jag tror egentligen inte att det beror på det.

Förra året hade vi urdåligt med äpplen. Vi har Transparent blanche, Ingrid Marie och Gravenstein. I år har vi jättemycket äpplen. Tyvärr är det mask i Tr. Bl., men de andra ser fina och goda ut. I år ska jag göra mycket äppelmust. Mums!
zaaritha
Vi har ej fått mycket äpplen i år, tyvärr!
Det enda träd som "burit mycket"; är Kavlåsa--Västergötlands äpple!!
Summerred har 3 äpplen..............
Vinteräpplena bär lite mer.
bikiv
TB bara dignade av frukt i år! Det mesta ramlade ner eller ruttnade på trädet. Men, några "hundra kilo" togs tillvara, en del med hjälp av Odlaiter...
Nu är trädet väldig mycket beskuret, så nästa år kanske det ger "lagom" med frukt.

Sävstaholm, "den gamla vanliga sorten" blev också jättefina i år. Tyvärr, eller vad man ska säga, gillade fåglarna dessa äpplen också! Hackade lite på nästan varenda äpple. Men sorten är väldigt god, frisk och aromatisk.

Ingrid Marie, väntar vi på att det ska bli riktigt moget. Ännu har inte den riktiga smaken kommit fram. Men om ca. 14 dagar kommer det nog att bli en kanonskörd! Stora, fina och inget angrepp av varken mask eller skorv.

Här i vårt område ligger det fallfrukt överallt. Det skär i hjärtat på mig när jag ser folk handla (besprutade?) äpplen från andra sidan jordklotet för 20:- kilot när det finns så mycket frukt på våra egna svenska träd!

För några år sedan pratade jag med vår ICA-handlare om leverans av äpplen. Men, nej, det finns så många bestämmelser och lagar... det är bara dom utländska, (desinfekterade? och omoget importerade äpplena uppfyller kraven) i fall man inte har en godkänd äppelodling...

Så, ni som inte har egna äpplen, gör som Silos, plocka på ödegårdar, eller varför inte, knacka på och fråga om ni kan få ta, om ni ser äppelträd som dignar... Själv skulle jag blivit jätteglad om någon frågat!
Pirum
bikiv : kanske det kan vara en idé att sälja på torget nån dag? Om man har ett torg i närheten. Jag vet dock inte vilken byråkrati som krävs för det.

Tycker också det är tragiskt med utrikiska äpplen i affärerna denna tid på året. Gick förbi några Red Delicious från andra sidan jorden idag i ICA-affären, och det nästan vred sig i magen på mig. Huu så mycket sämre de smakar än färska svenska äpplen!

Jag plockade rent våra småträd från äpplen i helgen, även om alla inte var riktigt mogna så bedömde jag det som bäst att få in äpplena innan älgar och rådjur går åt träden. Får hoppas att Cox Orange mognar efterhand, även om vi tog ner dem tidigt. Melba och Lobo likaså, det blev inte många av dem. Säfstaholm fick vi bara ett par, usch sad.gif Ingrid Marie i stort sett 0st. Väldigt konstigt. Menmen, å andra sidan fick vi nästan inga Oranie i fjol, men mängder i år smile.gif

Cox's Orange :

Litet träd med massa James Grieve, väldigt fina, vi fick stötta det. Står i bergssluttning, ympat på frösådd:

Det finns (minst) 2 varianter av James Grieve, är detta den röda tro?
Pirum
Tog mig en sväng till Botaniska Trädgården i Göteborg, de har äppelvecka och 2-3 trevliga och kunniga experter är redo att identifiera okända äppelsorter mot det helt rimliga priset 20kr. I den sk "Stolpboden" finns dessutom mängder av äppel- och päronsorter att beskåda. Åk dit om ni har tid över, det är jättefint! ( http://w3.goteborg.se/botaniska/ )

Äppelsorterna ligger uppställda såhär :

Helt fantastiskt.

Hur som helst, jag kom dit med två äppelsorter jag ville ha identifierade. Den ena misstänkte jag vara Katja, den andra har jag ingen aning om. Katja identifierades mycket riktigt som just Katja.

Den andra sorten ser ut såhär (mobiltelefonbild, tyvärr):

--

Den blommar såhär :

Tyvärr kunde de inte identifiera den, trots att de rotade i både gamla och nya böcker. Men det var inte helt oväntat, det är en rätt gammal sort som har dålig hållbarhet. Trillar ner på gräsmattan och faller snabbt isär. Sannolikt har många av de träd som fanns fallit för tidens tand, och ingen har velat ympa dem.
De kunde dock utesluta Vese-äpple, Risäter, Husmoder, Astrakan, och en del andra sorter. Och det var ju bra.

Men, de skulle skicka iväg några äpplen till en som hade extra bra koll på äpplen i Bohuslän. Så allt hopp är inte ute.

Hur som helst, här är den beskrivning jag snabbt skrev ihop och skickade med (det är bra om man har med sig lite skrivet till äppelidentifikationer) :
CITAT
Äppelbeskrivning :

* växer i Zon 2-3 strax norr om Uddevalla, och börjar mogna första veckorna i september

* "Stort redan på 1920-talet", så trädet är från 1800-talet

* Planterat bredvid lika gammalt Åkerö

* Oftast grönt, ibland viss rödfärgning, gulnar vid mogning

* Kan bli relativt stort, varierar i storlek

* Väldigt stötkänsligt. Dålig hållbarhet. Övermognar snabbt.

* Smaken är syrlig och saftig, för att vid full mognad snabbt tappa syrligheten. Tappar syrligheten ett par dagar efter man plockat ner det från trädet, även om det inte är riktigt moget när man plockar det.

* Missfärgas inuti vid övermogning, kan bli både vattnigt och torrt beroende på humör.

* Har använts till konsumtion direkt från trädet, samt mos på äpplen som inte mognat för mycket.

* Äpplen sällan speciellt angripna av sjukdomar som skorv, monilla. Mycket mindre känsligt mot monilla än omgivande Transparente Blanche och Oranie.

* Har sagts kanske vara Vese-äpple, men min farmor tror inte det, hon har ätit Vese-äpplen.

Någon som har några förslag? smile.gif Det är inget äpple som står med i exv Görel Kristinas böcker, om jag tolkade experterna rätt.
Pirum
Kastar in ett par bilder till. Dessa luktade som Åkerö ungefär, och liknade lite grand. Är de släkt med Åkerö? Smakar de liknande också?

Jag funderar på att försöka skaffa någon av dessa. Vilken kan vara bäst?

Och vad tusan betyder Kalvill smile.gif
Pirum
CITAT (Pirum @ 27-09-2005, 00:19)
Och vad tusan betyder Kalvill smile.gif

Jag får svara mig själv, tydligen betyder "kalvill" att det är ett kantigt äpple smile.gif Ursprunget känner jag inte, men kanske kan det hänga ihop med någon by i Normandie, Calville, varifrån en kantig äppelsort en gång kom.
Nu verkar man kunna använda det om "alla" kantiga äpplen, oavsett sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon