Full version: Coca-cola kaka
fruberglund
Står i och för sig Recept, Allt gott man kan göra av det som odlas i trädgården men vad vet jag, kanske är nån som odlar kola i trädgården smile.gif

Nåväl, här kommer ett recept som jag råkade snappa upp på BBC food imorse, verkade god, ska nog prova att göra den själv nån dag i veckan.

250 g smör
250 ml coca-cola
250 g mjöl
1/4 tsk bikarbonat soda (vet inte riktigt vad det är)
3 msk kakao
300 g brunt strösocker (gick bra med vanligt också)
2 ägg
125 ml mjölk

Smält smöret ihop med colan (obs, får ej koka). Sikta alla torra ingredienser i en skål. Rör i äggen & mjölken. Rör ner smör/cola-blandningen lite i taget för att undvika klumpar. Grädda i 180 grader C ca 40 min.

Glasyr
200 g florsocker
2 msk kakao
2 msk coca-cola
100 g smör

Rör ihop de torra ingredienserna. Smält smör & cola. Rör ner smör/cola-blandningen i de torra ingredienserna. Bred ovanpå den svala kakan.

Gillar man mycket smet bör man göra dubbel sats med glasyr.
netaave
Mina tjejer har gjort något liknande fast utan glasyr, men jag kan inte påstå att den smakade nån cola precis.
Dom gjorde på någon blå läsk också en gång men den blev ganska oaptitlig i färgen. wink.gif
Eva i Skåne
Smaklig spis ni som gillar cola-smak. smile.gif

Cola hör till det vidrigaste jag vet, så jag tror jag avstår unsure.gif rolleyes.gif
AndreasBlomquist
CITAT (fruberglund @ 12-09-2005, 08:34)

Den lät faktiskt god. Bikarbonat är ju mer känt i Sverige som bakpulver om jag inte har fel och just nu tror jag inte att jag har det...
tullmejs
Bikarbonat finns i bakpulver. Oftast kan man använda vilket som men man bör räkna om mängderna. Helt lika resultat blir det inte alltid. Bak helt utan syra kräver bakpulver, har jag för mig. somliga recept har faktiskt bådadera (inte antingen eller alltså).
fruberglund
CITAT (AndreasBlomquist @ 12-09-2005, 22:26)
CITAT (fruberglund @ 12-09-2005, 08:34)

Den lät faktiskt god. Bikarbonat är ju mer känt i Sverige som bakpulver om jag inte har fel och just nu tror jag inte att jag har det...

Nä, det är inte samma sak för han gjorde andra kakor också och då sa han bakingpowder, till den här sa han bicarbonate soda så det är två skilda saker.

Men det kanske går också.

Jag köpte bikarbonat igår (stod på baksidan att man använder det till bl.a. pepparkaka) så idag ska jag prova.

Eva i Skåne - nä, jag dricker inte Cola i vanliga fall utan PEPSI MAX, hihi. Den är mycket godare smile.gif
Chrihanna
Jag har provat coca-cola kakan! Jättegod!

Jag använde bikarbonat (santamarias) i min. När smeten var klar och jag skulle hälla den i formen så tänkte jag att "detta kommer inte att bli lyckat", smeten var så rinnig och lös. Men kakan blev hur god som helst, lite "fuktig" konsistens. Men jag gjorde aldrig toppingen, hade inte tillräckligt florsocker hemma.

Någon som provat med även toppingen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon