Victoria
12-09-2005, 10:16
Hej,
Vi har precis gjort oss en fin kryddträdgård och nu går teorierna isär lite om hur vi skal gardera oss från exploationsartad spriding av en del växter. Jag funderade på att gräva ner kantband runt plantorna så de inte blir för stora. Min käre make däremot är inne på att lägga fiberduk och bara låta det vara öppet en bit just runt plantan, på så vis slippa spridning och även ogräs? Men det känns som att växtena kanske inte skulle bli glada över att bo i en delvis övertäckt mark?
Tips och råd tas tacksamt emot
Eva i Västerås
14-09-2005, 09:26
Fiberduk fungerar mot fröspridning och "överjordiska" revor. Citronmeliss och oregano fröar av sig och kan hejdas så.
Myntorna sprider sig vilt med revor strax under jordytan och neråt en bit, så där behövs kanter av någon sort. Avskurna hinkar eller stora krukor kan vara enkelt och bra, fast man får plantera om dom ca vart 3.e år. Då börjar dom stå trångt. Kantband är ju samma princip, och man kan göra så stora rutor man vill för varje växt.
Så ni har rätt båda, fast mest du, för mynta är värst på att sprida sig.
Vet inte vad kryddorna tycker om fiberduk. Jag tror jorden under är viktigare.
lilla mamma
14-09-2005, 19:14
Sätt myntorna i stora krukor utan botten, sätt oreganon i ensamt majestät
ingrid fuxwall
14-09-2005, 21:07
Enligt min erfarenhet är det endast myntan som sprider sig så hejdlöst att det behövs avskärmning - hink eller dyligt.
Duk kan säkert fungera men då tänker jag genast på all ohyra som kan samlas under, tex. sniglar och sådant.
Men som sagt jag funderar bara lite vagt
Victoria
15-09-2005, 13:58
Hej,
Tack för era åsikter och råd

Tanken var ju den att duken skulle hindra växter som ex mynta att slå upp genom underjordiska revor. För även om den försöker slå upp under duken, så kommer den ju inte igenom. Den får dessutom inget ljus, så då går väl den om intet där den försöker slå upp och sprida sig??