Full version: Häck i zon 6-7
norrbotten
Jag skulle vilja ha lite tips om friväxande häck som helst har blomning och som trivs i zon 6-7.
Häcken ska stå efter en väg men det saltas nästan alldrig.
Den ska skyddas mot snö av ett staket.

Tack på förhand rolleyes.gif
Anders zon III
Vad sägs om rosor? Finns en hel del som klarar din zon. Vilken höjd buskarna får där vet jag inte.
Rosa x cantabrigiensis, R. hugonis, R.rugosa - olika sorter, R. pimpinellifolia - olika sorter....
Cilla
Rosa rugosa har den fördelen att man kan klippa ned dem helt om de skulle ha böjts ned alltför mycket av snön under vintern. Det kan man med pimpinellifolian också, men då får man vänta ett år på blommen, och kanske måste man klippa ned det året också... Å andra sidan har den en enastående förmåga att lägga sig helt platt under snön så att man tror att allt knäckts, och sedan resa sig på våren igen. Och skulle man behöva klippa den har den ett lövverk som blir illande rött och orage på hösten.

På många sätllen med lite kallare klimat kan man hitta växter som klarar kyla, men ofta är det inte helt desamma som klarar mycket snö.

Hur klarar ni snömängderna med era vedartade växter?
norrbotten
CITAT (Cilla @ 14-04-2003, 13:13)
Rosa rugosa har den fördelen att man kan klippa ned dem helt om de skulle ha böjts ned alltför mycket av snön under vintern. Det kan man med pimpinellifolian också, men då får man vänta ett år på blommen, och kanske måste man klippa ned det året också... Å andra sidan har den en enastående förmåga att lägga sig helt platt under snön så att man tror att allt knäckts, och sedan resa sig på våren igen. Och skulle man behöva klippa den har den ett lövverk som blir illande rött och orage på hösten.

På många sätllen med lite kallare klimat kan man hitta växter som klarar kyla, men ofta är det inte helt desamma som klarar mycket snö.

Hur klarar ni snömängderna med era vedartade växter?

Tack för tipsen.
Det finns ingen trädgård alls dit vi ska flytta,bara några vinbärsbuskar men dom verkar klara sej bra.Snön är ju inte så tung där uppe, utan mer lätt och torr. Kanse det finns någon som kan tipsa om det för jag ska plantera allt möjligt,har jag tänkt smile.gif
Betty
Jag har en bok som heter "Trädgård i norr" skriven av Allan Carlsson och Stig Lundberg, den är en bra handledning.
Betty
Förslag på friväxande häckar:
Häggmispel 3 m zon 7
Gullrips 1,5 m zon 7
Hansaros 2 m zon 7
Brudspirea 1 m zon 6
Praktspirea 1 m zon 7
Vanlig och ungersk syrén 3 m zon 7

Man kan även använda en del perenner som häckväxt,
t.ex. Plymspirea eller Randgräs.
kerstin z5-6
Högväxande perenner -blir en jättevacker häck ! Stomme kan vara tex Rosenflockel ..blir jättesnyggt laugh.gif
Betty
I tidningen Vi i villa som kom häromdan finns en bild på en vallmohäck!
Jättesnyggt!
(Perenn jättevallmo)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon