Lars-Olof Arvids
12-09-2005, 13:44
Eftersom jag inte kommer in på SOF:s hemsida försöker jag här. För ett tag sedan hörde jag en som påstod att fåglar är rädda för saker som är blåa. Han hänvisade till att man sätter upp blåa band i fruktträd för att få ha frukten i fred, och till ett försök med ett knallblått och ett mörkgrått fågelbad där inga fåglar kom till det blåa men många till det gråa. Sedan några månader har jag en minidamm av en klarblå balja alldeles i närheten av fåglarnas matplats på vintern. I botten har jag mörka stenar, men de blåa kanterna är svåra att dölja på ett bra sätt. Känner någon till något om detta? Hur skrämmande är det blåa för fåglarna? Bör jag rentav byta dammform?
Olle
Den enda praktiska erfarenheten jag haft var med fågelnät över vinbär. Ett orange nät satt fåglarna utanpå och tog vinbären genom nätet, ett mörktblått nät höll de sig undan från!
Se också biologen hans Hästbackas försök med blåa plastband i olika färger
http://www.hkust.se/aof/trutar.html
Samma undersökning citeras av SOF, men jag kommer inte heller in på SOFs sida just nu. Men man kan öppna samma sida i cachad version hos google:
http://66.249.93.104/search?q=cache:hIAriJ...plastband&hl=en
Lars-Olof Arvids
12-09-2005, 15:17
Tack för svaret Kurt! Jag får faktiskt börja fundera på att byta dammform. Typen jag har nu finns i blått, rött och gult och kostar knappast någon förmögenhet. Kanske passar den röda bättre? Rött lär visserligen också vara varningsfärg i vissa sammanhang i naturen, men att hitta en lagom stor form i någon mörk, neutral färg är inte det lättaste. Den får inte vara mycket mer än någon dryg meter i diameter och inte mer än ca 20-30 cm djup på halva bottenytan - andra halvan får gärna vara lite djupare. Har någon några tips på bra formar som kan köpas i Bohuslän eller Göteborgstrakten?
Olle
Intressant! Har själv undrat varför småfåglarna helst inte badar i fågelbadet i år. Ska ta bort den blå prydnadsfågeln som jag har alldeles bredvid fågelbadet... Kanske de har större lust att bada sen.